Tichý let a gyro?

Pro Vaši informaci shrnu některé údaje týkající se odborné komise RC modelů větroňů Klubu Leteckých Modelářů ČR (KLemČR), které mám již rok na starosti.

Předseda komise:
Roman Vojtěch

členové/trenéři
F3B Roman Vojtěch
F3F Jaroslav Vojta
F3J Jaroslav Vostřel
F3K Marcel Králík
RCV1, RCV2, RCVN Jiří Rajšner
RCH Gustav Bulín
RCVM Břetislav Brázda
RCVS Petr Vašina

Pokud tedy budete mít dotaz týkající se některé z výše uvedených odborností, neváhejte kontaktovat trenéra. Připomínám, že chcete-li pořádat v roce 2014 Mistrovství republiky nebo mezinárodní soutěž je třeba termín hlásit do 15.října 2013 na SMČR.

A teď z jiného soudku. Možná někteří z Vás zaznamenali živou diskusi o použití gyra v F3X modelech na RCGroups. Je zajímavé, že FAI pravidla tuto otázku řeší pouze u F3K, kde jsou explicitně gyra zakázána. U ostatních Ticholeteckých kategorií zůstávala roky tato „kouzelná krabička“ trochu mimo pozornost veřejnosti. Je evidentní, že časy se mění. Na plenárním zasedání FAI v březnu tohoto roku byl německý návrh na zákaz gyra zamítnut. Bráno selským rozumem, pokud návrh na zákaz něčeho neprojde, tak to něco je povolené. A začne tanec.

Zpětně si v hlavě promítám například přenosy z MS F3F 2012 z Arkony a jiné události. Stopa letu některých modelů v silné turbulenci nebo doslova uragánu mi nedávala spát jak byla dokonalá. Zatímco ostatní se potáceli a káceli, tak pár pilotů letělo s modelem jak po kolejích. Jsou opravdu tak geniální a ostatní jsou taková „kopyta“ nebo už před rokem použili gyro?!

Možností uplatnění dnešních moderních gyroskopů jsou nekonečné. Záleží jen na špičkovém HW a SW. V podstatě se to může blížit k autopilotovi. Termickou zatáčku Vám model proletí přesně „na kuličku“ (ani výkluz, ani skluz), stačí jen správně seřídit gyro. V rovném letu to stejné, ihned blesková reakce na jakékoliv vychýlení z rovnovážného stavu. Máte možnost dálkově přepínat mezi jednotlivými režimy gyra, dálkově měnit jeho zisk, prostě cokoliv. Model s těžištěm, které byste v životě neuřídili, najednou letí v pohodě úplně sám.

Jak jsem již psal, FAI se k použití gyroskopu vyjádřila jednoznačně-povoleno. Pokud si pročítám národní pravidla SMČR (PDF) pro rádiem řízené modely, tak o použití gyra ani slovíčko. Jsou povolená, jsou zakázaná? Když jsou díky FAI povolená na mezinárodní úrovni,  má smysl bránit našim pilotům na národní úrovni s gyrem lítat?  Máte v kauze „Gyro“ názor jakou cestou se ubírat?

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

94 comments to Tichý let a gyro?

  • Jen pro zajimavost –
    s takovym bajlakem (a s fungujicim Guardianem) to ještě dobře leti:
    http://www.horejsi.cz/ImagesZpravodaj/13/zoom_matice.jpg
    foto M. Cerny

  • Tomas Hruby

    Varování naprosto mimo téma pravidel… Pokud by si to snad někdo chtěl zkusit reálně v F3X k získání vlastního názoru, tak si dejte pozor, zda máte dost s rezervou dimenzovaný napájecí zdroj či BEC!!!
    Při osazení „gyrem“ totiž dost stoupne spotřeba! Mě se minulý týden podařilo pěkně pomlátit FIrenzu (takové „F3A“ z EPP), kde jsem zkoušel jeden tříosý stabilizátor. Najednou bez kontroly a rána do země, i přes EPP konstrukci hodně pomlácené. Příčinou nehody bylo na 90% právě to, že se upekl BEC, bez stabilizace stačil v pohodě, ale s ní už ne. U EPP to jen slušně „nasere“, už proto, že to tam bylo jen pokusně a vůbec jsem nepočítal, že by to tam zůstalo, třeba u F3B by ale podobná rána byla hodně drahá, nemluvě o větším riziku pro okolí 🙁 Takže pozor na to!

  • Ano, máš pravdu Tomáši. Taky mě překvapil docela brzo alarm. Žere to jak tank, protože serva se pořád melou. My co používáme nejdokonalejší systém na světě (JETI Duplex), máme nastaven Urx alarm na 4,8V a potom už nabíjíme nebo neletíme, s tím ovšem problém nemáme (mrkanec).

  • Jiří Tůma

    Ahoj,
    Tomáš tady naznačil jednu myšlenku a jeho uvažování se možná ubírá stejným směrem s kterým si už delší dobu pohrávám a pokud by to byla jenom z části pravda tak je mi smutno, že jsem součástí této hry.
    Trochu to rozvedu.
    Model aby plně využil plně schopnoností pro které byl navržen by mněl mít těžiště co nejblíže k neutrálnímu bodu. Přesto je potřeba mít nějakou rezervu a podle výkonnosti pilota nebo použití modelu se volí velikost. Gyro má tu schopnost, že nám umožní přiblížit se optimální výkonnosti modelu a využít tak opravdu jeho schopnosti. Zároven jsem ale přesvědčený že dobrý pilot tohle dokáže.
    V této souvislosti mně napadají myšlenky proč gyro nepoužít a hlavně být pro jeho zakázaní.
    -jsem natolik dobrý pilot a této své přednosti se nechci vzdát proč by se měl k mé výkonnosti přiblížit a nedej bože mne porazit někdo s krabičkou.
    -pilot nejsem špatný, ale s technikou si zrovna netikám nač ještě starosti navíc
    -létám pro radost a ještě se mám starat o nějaké gyro.
    – jsem plně pro využití veškeré dostupné a povolené techniky, ale využití gyra mne nějak nenapadlo
    jsem proti.
    Všechny tyto argumenty a osobní ambice se dají schovat za ušlechtilá slova.
    Tohle bych celkem pochopil, ale co když je problém ještě malinko jinde.
    V součastné době v podstatě existuje jediný model, který je nejlépe navržený pro součastná pravidla F3B, F3F. Jeho návrh byl prý zpracován za využití nejmodernější techniky a dostupných programů. Ostatní výrobci, ať si to přiznají nebo ne, se zatím marně snaží tomuto modelu přiblížit. Samozřejmě, že za určitých okolností mohu mít pro dané podmínky lepší model, ale to je asi tak všechno.
    Jenže na soutěži se údajně objeví nová veličina, kterou jsem ve svých vstupních datech pro optimalizaci modelu neměl. Zkusím první krok, vyvolám zákaz přes pravidla. V podstatě nedopatřením
    mi to nevychází. Mám smůlu přispůsobím se daným podmínkám a využiji daného zařízení ke svému prospěchu a najednou přichází pro mne nečekaná změna. Svět si vyloží můj úspěch daným zařízením a nastane panika a boj za jeho zakázání. Aniž jsem to mněl v tuto chvíli v úmyslu.

    Všechny tyto úvahy jsou jenom výplodem mé narušené fantazije a úvod k tomu co jsem vlastně chtěl napsat.
    S Romanem jsem se dohodli, že by nebylo špatné mít přehled o nejlepších osobních výkonech v úloze F3B rychlost. Stačí, když se budete chtít zařadit do tohoto přehledu poslat Váš nejlepší výsledek. Samozřejmě to platí pro aktivní i dočastně nelétající soutěžící. Výsledky samozřejmě dosažené na soutěži.
    Příklad: Jiří Tůma 2013 Hořice model: Extáze 15,43 sec.

    ZDravím
    Jiří Tůma

  • Tomas Hruby

    Ano Romane, alarm ti v případě napájení z NiMH pomůže, pokud to ale vede k upečení BECu (ať už u elektroletu anebo u větroně při napájení 2s LiPOL plus BEC), tak je to malér s alarmem i bez něj, a to se přesně stalo mě 🙁
    No každopádně jsme oba v plné shodě všechny před podceněním této věci varovali a tím máme svědomí čisté 🙂 🙂

  • Jiří Tůma
    18.10.2013 at 17:11

    V součastné době v podstatě existuje jediný model, který je nejlépe navržený pro součastná pravidla F3B, F3F.

    Jirko, mohl bych se dozvědět jméno tohoto modelu. Rád bych si ho objednal a stal se konečně mistrem světa.

  • Jiří Tůma

    Romane jméno si můžeš dosadit jaký koliv, nebo máš pocit, že by něco mohla být pravda?
    Prostě jsem se zařadil na úroveň některých příspěvků, které jsou trochu mimo a nestojej ani za přečtení natož na ně reagovat.
    Jirka
    Po lítání jsem z Gyrem dobíjel jako normálně, Gyro bylo zamontované do modelu, který je trochu seřízen. Takže se asi trochu flákalo.

  • mihaeul

    To jsou neuveritelne konspiracni teorie… Me jen vzdy zajimalo, jak lidi nakopnout a podobne uvahy, myslenky z nich dostat. Je uz jen na nas, co se z nich vylouci nebo prijme.
    V tom povazuju obrovsky prinos a genialnost napadu kauzy Gyro..

    Dekuju Romanovi za jeho zverejneni a upozorneni na novou skutecnost v pravidlech a treba zrovna JirkoviT, za jeho vzdy, aslespon pro me, netradicni nazory a jejich zverejneni…

  • JirkaF

    Tak jaký gyro mám použít?

  • Žádný, nauč se lítat. Až jednou ti ostatní usoudí, že to umíš, tak už žádné potřebovat nebudeš. Ušetříš.

  • Jenom opozdena odpověď k dotazu z uvodu: Hazedla DLG jsou při startu pod dostredivym zrychlenim. Gyro reaguje na zrychleni, takze kontruje. Staci pak mensi směrovka. Proto není povolene, směrovky jsou proto tak velke. Sily jsou znacne. Trubka o které jsme se domnivali ze je tuha az az, se při stabilizaci ohne o cca 4 cm.

  • JirkaF

    Pochopil jsem koupím gyro a ušetřím,ono hodit z ruky 15kg a 5,5m na svahu tak fakt chvíli neřídíš.

  • JirkaF
    29.10.2013 at 19:42

    Zdravím JirkuF(rankensteina),
    použít 3D stabilizátor na tento účel je velice rozumné. Obecně proti stabilizátorům vůbec nic nemám, spíše naopak jej mohu jen doporučit. Do vrcholného soutěžního lítání ovšem nepatří.

  • JIVE

    Zdravím.

    Už jsem to jednou napsal, že váha v modelu F3F je motor. Pak tedy všichni 5kg, největší možné zatížení, gyro …….atd. Tak tudy asi cesta nevede. Protože až to všichni vybaví, tak proč se bude soutěžit? Potom stačí na kopec vynést jeden model a s ním si každý odlétá svoje kolo a bude to skoro bez problémů a mimořádně spravedlivé. Tak se pozná nejlepší pilot. Bohužel, než někomu příjde …. znáte to. Brzy se zase najde nový materiál, nebo zařízení a začne nové kolo vybavování. To jsme viděli u formule F1. Když to dosáhlo nějakého podstatného technického vývoje – přišlo omezení. Motocykly, jak by smet. Některé závody aut, se jezdí tak, že se zůčastní jenom Citroen, nebo WW. A tak by to mohlo být i u modelů. Potom by předmětem sporu nemohlo být gyro, nebo něco podobného. Každý by nakoupil třídu, kterou chce létat a šmytec. Třídy by buď vznikaly, nebo zanikaly. To podle vývoje, jako je třeba gyro. Názor JIVE.