Diferenciace motýla a její použití v DC-16 (doplněno 13.12.2012)

V každém top vysílači jsou finesy, které dají určitou práci objevit a případně i využít v reálu. S Grapnerem MC-24 jsem díky již zmiňovanému kamarádovi z Tasmánie objevoval netušené triky i po téměř 15 letech spokojeného vlastnictví tohoto vysílače.

V Jeti DC-16 je možné všechny volné  mixy kaskádovat (řetězit). Přemýšlel jsem k čemu by mohla být dobrá taková funkce u našich F3X hraček. Inspiraci mi opět poskytl John.

Mix Směrovka->Výškovka umožňující diferenciaci motýla


Většina dnešních F3B a F3F modelů má motýlové ocasní plochy. Důvod je jednoduchý; konstrukční jednoduchost a nižší váha celého modelu. Teoretické aerodynamické nevýhody takového řešení nejsou pro konstruktéry v reálu asi tak podstatné, aby to vedlo k většímu rozšíření klasických ocasních ploch ( kříž, téčko). O tom jsem ale psát nechtěl.

Pokud máte motýla, tak je určitě dobré přemýšlet o jeho diferenciaci tzn. v různých letových úlohách jde jedna klapka motýla v režimu směrovka třeba víc dolů než její kolegyně nahoru.

V DC-16 nelze přímo programovat diferenciaci motýla. Musíte si pomoci mixem Směrovka->Výškovka. Odpovídajícím poměrem potom v jednotlivých letových fázích volíte požadovanou diferenciaci.

Máme tedy například letovou fázi Termika. Směrovka je seřízená na správnou diferenciaci, aby čumák letadla lehce směřoval při vychýlení směrovky do zatáčky. Máme samozřejmě i nutný mix Křidýlka->Směrovka. No jo, jenže když vychýlím knipl křidýlek, tak současně se vychylující směrovka vůbec nerespektuje nastavenou diferenciaci!

Zde nám pomůže právě zmiňované kaskádování mixů. Aktivujete v mixu Křidýlka->Směrovka funkci Slave Link (říkáte, že tento mix je uložen (Slave/otrok) a podle potřeby poskytnutý funkci, kde je aktivován Master/řídící). Následně v mixu Směrovka->Výškovka (určuje diferenciaci) zvolíte Master Link. Od tohoto okamžiku i při ovládání křidýlek budete mít správnou diferenciaci směrovky na motýlu. Celá posloupnost je tedy Křidýlka->Směrovka -> Směrovka->Výškovka. Ne každé rádio tuto důležitou funkci umí.

Příště Vám prozradím další triky s DC-16.

Mix Směrovka->Výškovka má svého Řídícího/Mastera. V Mixu Křidýlka->Směrovka musíte aktivovat Otroka/Slave.

Doplněno 13.12.2012

Jak psal dole Martin, můžete podobnou funkci závislosti diferenciace směrovky na motýlu dosáhnout následujícím jednodušším způsobem:

  • Pro danou letovou fázi si v Dvojité/Expo výchylky nastavte pomocí rozsahu -/+ odpovídající diferenciaci.
  • V mixu Křidýlka->Směrovka aktivujte funkci Slave Dual-Rate. O tohoto okamžiku bude Směrovka respektovat nastavenou diferenciaci v DR (DualRates/Dvojité výchylky)
  • V tomto řešení jsou všechny závislosti lineární.
  • Složitější průběhy dosáhnete pouze pomocí způsobu zmíněného nahoře.
  • Rovněž možnost proměné váhy (spínač…) lze využít pouze u mé varianty

10 comments to Diferenciace motýla a její použití v DC-16 (doplněno 13.12.2012)

  • Michal V.

    Cau Romane,
    diferenciaci motyla jsem na pampeliskach samozrejme resil taky. Nakonec jsem mel jinou pro smerovku vychylovanou primo knyplem a jinou pro mix kridylka-smerovka. Na MC 20 jsem to mel naprogramovano prez 2 samostatne volne mixy (asymetricke), smerovka->vyskovka a kridelka->vyskovka. Prvni mix mirne pritahoval, druhy mirne potlacoval.

  • Čau, dovolím si trochu poopravit to linkování. Slave Link znamená, že výstup mixu se bude ukládat zvlášť a bude později přístupný pro ostatní mixy jako vstup. Naopak pokud mix označím Master Link, pak na vstupu mixu se objeví součet výstupů všech mixů označených jako Slave link. Takže Křidýlka->Směrovka poskytují výstup = slave link. Směrovka->výškovka bere už předem zmixovaný vstup = Master link.
    Takhle jde vytvořit i cyklické chování (rádoby astabilní klopný obvod pomocí dvou slinkovaných mixů obohacených zpožděním a křivkou).
    Jinak diferenciace směrovky jde vytvořit i pomocí asymetrických dvojích výchylek v nabídce Jemného ladění. Asymetrické DR jsou pojaty trochu jinak než u „standardních“ vysílačů.

  • Ahoj Martine,
    díky za upřesnění DC-16 MasterLink/SlaveLink filosofie. Škoda, že tak důležité věci nejsou v manuálu DC-16. Rovněž děkuji za „nakopnutí“ k diferenciaci motýlí směrovky. Jsem neustále v zajetí starého způsobu uvažovaní. U výškovky jsem nesymetrické DR +/- přivítal s radostí (to Grauner nikdy neuměl), ale u směrovky mě to prostě nenapadlo. Je nicméně nutné dodat, že můj způsob řešení ač složitý nabízí díky až 9-bodovým křivkám obecnější průběhy závislostí mixovaných parametrů.

    Čau Michale,
    u Tvého řešení nerozumím jedné věci. Postrádám mix křidýlka->směrovka?! Nebo si zásadně lítal oddělenou směrovku a křidýlka?

    P.S. …teď to tady čtu už po několikáté. Možná jsem to pochopil? Ty jsi měl tři mixy:
    Křidýlka->Směrovka, Směrovka->Výškovka a Křidýlka->Výškovka. Když si ovládal směr. kniplem, tak se uplatňovala dif. z mixu Směrovka->Výškovka a pokud si řídil křid. kniplem, tak to byl součet mixů Křidýlka->Směrovka+Křidýlka->Výškovka. Pochopil jsem to?

  • Michal V.

    Cau Romane,
    pochopil jsi to spravne.

    Duvod toho mixu smerovka->vyskovka bylo, aby pri krouzeni smerovka „nekecala“ do vyskovky, tedy aby pri vychyleni smerovky pri krouzeni, nebyla potreba korekce vyskovkou. Na potrebu tehle kompenzace jsem prisel po tom, co jsem nejaky cas lital s eroplanem s krizem, tak k tomu ovlivnovani nedochazelo.

    U mixu kridylka->vyskovka (ktery funguje soubezne s mixem kridylka->smerovka) slo o to, aby pri zmene smeru krouzeni model nezvedal cumak. Proste tocis levou, das „pravy kridylka“ a model prejde bez zvedani cumaku ( a bez korekce vyskovkou) do druheho naklonu. Pampelisky mivaji prednejsi teziste ( pri dive-testu vybiraji), jsou serizeny na minimalni opadani a tak vetsi rychlost pri krouzeni (hlavne utazene kruhy nizko nad zemi) uz zpusobi vyplavani. A prave pri ustredovani v maly vysce je kazdy zhoupnuti ( a ztrata rytmu krouzeni) hodne znat.

  • Ahoj Michale,
    všemu více méně rozumím a koresponduje to s mými zkušenostmi. Člověk prostě u motýla musí mít pro dané letové režimy (rychlost letu) odpovídající dif. motýla.

    Trochu mi ale uniká, proč jsi ve stejném letovém režimu nepoužil tu stejnou dif. pro mix Křidýlka->Směrovka. Mohu odhadovat, že chování na samostatnou směrovku je jiné než na křidýlka a následně tedy Křidýlka->Směrovka? Zde bych připustil, že mohu mít ještě rezervy (úsměv). Přemýšlím, zda to již není pod mou rozlišovací schopností průměrného pilota.

  • Michal V.

    Protoze jsem chtel jinou reakci na smerovku samostatne a jinou pri mixu krid-smer (ten jsem uz popsal)

    U ty samostatny smerovky byl duvod nasledujici:
    pouzivam ji hlavne pri krouzeni. Tam je pritazena vyskovka a cele letadlo tedy leti na vetsim uhlu nabehu. Tedy i motyl :-). Takze tam mame symetricky profil, s klapkou vychylenou nahoru (pritazena vyskovka) a s pozitivnim uhlem nabehu, tedy mirne ze spodu (pri primem letu je uhel nabehu negativni, protoze motyl musi vyvozovat nejakou silu smerem dolu na zadek trupu).
    Kdyz za tehle situace prictes vychylku smerovky, tedy vychylis jednu klapku jeste vice nahoru a druhou dolu, tak se vysledny vztlak motyla( sila, kterou tlaci zadek trupu dolu) snizi. Ta klapka, co jde dolu, ubere vic vztlaku, nez ta, co jde nahoru prida. Vysledny efekt bude, jako kdyz potlacis vyskovku (povolis pritazeni). Proto je ten mix nastaveny tak, aby s kazdou vychylkou smerovky mirne pritahoval vyskovku. Jasny jak facka, neeee??? 🙂 🙂
    Do toho jeste malinko zacina kecat i mechanika tahel motyla (jak se blizis maximalni vychylce, se nahon zacina pomalu „zamykat“) 🙂
    Nebyl to nejak vyrazny rozdil, ale kdyz sis na ten mix zvyknul a vypnul jsi ho, tak to bylo znat. U krize se o to vubec nemusis zajimat. Proto jich je mezi pampeliskama tolik, doladit spravne motylovy eroplan je mnohem narocnejsi.

    U F3B tohle nebude tak znat, litate vetsi a plynulejsi kruhy na vyssi rychlosti, s mensim rozsahem uhlu nabehu a s mensima vychylkama.

  • Díky. Tvé vysvětlení má odzbrojující logiku. Píšu si do úkolů co mám ověřit ve vzduchu.

    Letos, když jsme Tě s Honzou Kykym und Rykym občas pomlouvali, často diskusi ukončoval konstatováním, že tak promyšlený a do detailu vytuněný setup neměl prostě nikdo.

    Tu poznámku o Pampeliškářích, kteří raději lítají s křížem než by seřizovali motýla, jsem „přeslechl“. (mrkanec)

  • Mira

    Romane, nejak nechapu to mixivani diferenciace motyla pres mix smerovka/vyskovka. Snazim se to nastavit na MC-32. Kdyz nastavim pozadovany mix, tak docilim max. diferenciace jedne klapky motyla, ale jeste ke vsemu blbe (jedna klapka se prestane hybat drive, nez druha).

    Jestli si podobne nastaveni delal na svem graupnerovi, mohl by si popsat jak? Neco delam asi hodne spatne 🙂

  • Mira

    A odpovim si sam 🙂 Musi se nastavit typ modelu s normalnim ocasem.Pak v menu dual mixer nastavit mix Vyskovka – smerovka a u tohoto mixu uz jde nastavit diferenciace. Sice je to globalni nastaveni a neni navazane na faze,ale snad to v dalsi verzi fw vymysli.

  • Ahoj Míro,
    omlouvám se Ti, že jsem nestihl odpovědět dříve. Je to přesně jak píšeš. Náváznost na letové fáze dosáhneš dále pomocí volného mixu Směrovka/Výškovka. Tímto „proti mixem“ budeš rušit nebo zesilovat funkci (tzn. diferenciaci) základního/globálního Dual mixu.

    Napadá mne, zda by nebylo jednodušší hned ve volných mixech definovat odpovídající mix s požadovanou diferenciací. Už si ale nepamatuji, zda tam je možná asymetrie.

    Samozřejmě, že to neřeší problém mixu Křidýlka/Směrovka. Zde Ti tento „proti mix“ měnící dif. v dané letové fázi fungovat nebude.

    Setrvávání u starých problémů byl důvod, proč jsem při přechodu z MC-24 už MC-32 nechtěl. Při zběžném projetí manuálu MC-32 jsem se ubezpečil, že hoši z Kirchheimu zůstali, tam kde před 15 lety skončili s tenkrát špičkovu MC-24. Při vývoji MC-32 už asi měli jiné starosti.