Optima Yellow Top S27

O bateriích Optima (koncern Johnson Controls) jsem psal již před více jak deseti lety. Je zajímavé, že technologie vinutých článků (spirall cells) se asi moc ani za ty roky nezměnila. Možná, že s olovem nelze vymyslet již nic lepšího.

Potom, co se můj zájem z oblasti elektroletů pomalu přesunul k F3B, jsem přešel na používání „klasických mokrých“ olověných baterií. Myslím, že na začátku roku 2009 jsem u Jirky Baudise viděl, že použil malou a lehkou variantu Optimy Yellow Top (semitrakční řada) ke svým F3B navijákům.

S technologií baterií Optima jsem měl v minulosti jenom dobré zkušenosti a tak jsem nelenil a „vypláznul majlant“ za první Optimu Yellow Top S27. Stejně jako s její předchůdkyní mám i s jejími menšími sestrami ty nejlepší zkušenosti.

Optima má pro použití u navijáku několik pozitivních vlastností. Je lehká (12,4kg) a malá. Výborně se s ní manipuluje, má příjemné držadlo. Může stát i ležet třeba vzhůru nohama. Není, co by se vylilo. Díky malým rozměrů je její nominální kapacita pouze 38Ah. To by mohlo někoho možná odradit při porovnání s velkými 70Ah macky. Nemyslím si, že tento parametr je problém. Tato semitrakční baterie je mnohem odolnější proti hlubokému vybití a na rozdíl od 60-70Ah klasickým mokrých baterií z ní opravdu dostanete mnohem větší náboj s ohledem na uváděnou kapacitu.

Rovněž startovací proud za studena (CCA) je uváděný „pouze“ 460A (EN). Ve skutečnosti se při měření analyzátorem Argus pohybuje CCA kolem 530-550A (EN). Záleží na stáří a stavu baterie. Zde tedy pro použití Optimy u F3B problém rovněž nevidím.

Běžně s baterií dělám 10 startů. Se dvěma bateriemi si sám hodit dvacetkrát letadlo, tak to je maximum, co je moje zchátralá tělesná schránka dnes schopná zvládnout. Třetí Optimu používám pouze na soutěžích, kdy se jedna právě dobíjí a ke svým dvěma navijáků mám tedy vždy dvě plně nabité baterie.

Jako vždy každá mince o dvou stranách. Optima stojí přibližně 3.700,-Kč, což určitě není málo. Myslím, že ale výše zmíněné výhody a očekávaná delší životnost, tuto vyšší investici vyváží.

Baterie jsem koupil u firmy battery-import.cz a chtěl jsem poděkovat především panu Krejčíkovi, který mi přispěl mnoha cennými radami a zkušenostmi s užíváním olověných akumulátorů.

Měli jsme spolu několik dlouhých rozhovorů, které mi poněkud „nahlodaly“ moje letité představy o správném zacházení s olověnými akumulátory. Přemýšlím o tom a zkouším.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.