Osazení mého vysílače

Honzovi Thienelovi jsem slíbil fotografii popisující osazení mé Graupner MC-24. Možná by někomu tento snímek a krátký komentář mohly rovněž posloužit jako inspirace.

  • Všechny přepínače mají jednoznačnou výchozí polohu. Páky jsou v poloze k pilotovi. Jednoduchým přehlédnutím všech přepínačů se mohu ujistit, že mne žádný přepínač nemůže překvapit.
  • Přepínač v poloze 5.2 je letová fáze TEST. V této fázi si zkontroluji výchozí polohu všech řídících ploch a provedu případné korekce (většinou se jedná o teplotní offset serv). Potom se mohu spolehnout, že ve všech ostatních letových fázích mám již očekávané hodnoty. Neseřizuji tedy zvlášť jednotlivé letové fáze (to by snad ani nebylo možné). Přepínač 5 je s mechanickou pojistkou.
  • Pravý knipl (křidýlka+brzdy nebo celá odtokovka) je osazený třípolohovým přepínačem 1.x, který je ovšem zapojený jako servo, protože ho používám mimo jiné na ovládání motoru u elektromodelů. To ale nyní není moc důležité, funguje prostě jako třípolohový přepínač.
  • Přepínač v levém kniplu (10.x) je zapojený jako třípolohový přepínač.
  • Letová fáze START; poloha 1.1+10.1.+2.2. Subfáze (není to samostatný let. režim) poloha 1.1+10.1+2.1.
  • Letová fáze START2 (VÝSTŘEL); poloha 1.2+10.1+2.1 nebo 2.2. V tomto okamžiku poloha 2.x není podstatná.
  • Letová fáze TERMIKA; 1.3+10.1+2.1. Subfáze 1.3+10.1+2.2; více zaklapkované celé křídlo tzn. až 5mm (měřeno u trupu). V tomto letovém režimu pravý knipl řídí celou odtokovou hranu křídla.
  • Letová fáze PRŮLETY; 1.3+10.2+2.1. Subfáze 1.3+10.2+2.2; větší reflex (odtokovka nahoru).
  • Letová fáze RYCHLOST; 1.3+10.3. Žádné subfáze na 2.x.
  • Letová fáze PŘISTÁNÍ má nejvyšší prioritu; 12.2. Ruší jakoukoliv jinou letovou fázi.
  • Momentový přepínač 11 slouží jako digitální trim. Neutrální poloha je 11.2. Trimuje pouze výškovku. Hodnota se ukládá pouze do aktivní letové fáze. K jeho aktivaci je třeba 6.2. Mechanické trimy 17, 16 a 19 jsou nefunkční (bezpečnostní opatření). Mechanický trim 18 (křidýlka) je funkční nicméně velice omezeně.
  • Profi Trim 3 používám pouze při záletu a naprosto vyjímečně. Kdybych ho neměl, vůbec nic by se nestalo.
  • 14.2 jsou obyčejné stopky
  • 9 je nefunkční
  • Tahové potenciometry 8 jsou rovněž nefunkční. Jsou to pro větroňáře nepoužitelné ovládácí prvky, protože nemám vůbec žádnou zpětnou kontrolu o poloze tahu. Pohled na vysílač je nepřípustný. Musím se orientovat pouze hmatem.
  • Přepínač 2.x by správně měl být pouze dvoupolohový. Polohu 2.3 nepoužívám.
  • Přepínače 7.2 a 4.2 aktivují druhý rozsah výchylek u výškovky resp. křidýlek. Používám pouze při záletu letadla.
  • Přepínačem 13.2 vypínám snap-flap (výškovka do odtokovky). Je to pouze na testovací účely.

Popis možná pro nezasvěceného vypadá dost složitě, ale je to ve skutečnosti jednoduché. Řídím prsty (nikoliv tedy palci), na palcích mám letové fáze, na pravém prsteníku subfáze (2.x) a ne levém prsteníku dig. trim výškovky a případné brzdy. To je všechno, jednoduché jak facka.

Pouze bych podotknul, že postup jednotlivých letových fází, START, START1 (ve skutečnosti výstřel), TERMIKA, PRŮLETY a RYCHLOST má velice přísnou logiku a dopracovával jsem se k tomuto uspořádání několik let.

Samozřejmě vůbec zde neřeším nastavení provázanosti mixů, velikosti výchylek, zpoždění některých ploch v některých let. režimech, diferenciace atd. O tom tento krátký popis být neměl.

Třeba někdo z jiných zkušených F3B pilotů zde (nebo někde jinde) popíše svoje nastavení přepínačů. Tipnul bych si, že se ale od nikoho nic nedozvíte.

P.S. Honzíku, stačí takhle?

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

13 comments to Osazení mého vysílače

  • Pekné a velmi dulezite…..nyni po mnoha letech kdy jsem lidem kolem sebe vnucoval stejne nastaveni prepinacu, jsem si to uvedomil opravdu hodne. Kdyz jsem si pred 10 ti dny pujcil STINGERA a od Vaska Vojtiska a zjistil, ze ma prepinace absolutne nesmyslne (alespon z meho pohledu) skoro jsem mu vratil vysilac, ze s tim nepoletim…….
    Treba se dokopu udelat podobný popis na palcovem radiu, ktere pouzivam ja.
    Ona je i takovato „blbost“ hodne dulezita pro rozvoj pilotu kteri letaji spolu….mohou si bez problemu pujcovat eroplany vcetne vysilace a vychytavat jejich nastaveni a serizeni
    pavel….

  • Marcel Š.

    No nedá se asi očekávat, že by někdo měnil svoje X-let zažité zvyklosti v ovládání a rozmístění přepínačů. Nicméně je to zajímavé počtení. Pro spousta lidí možná i překvapivé, že mechanické trimy je lepší vypnout…

  • Ahoj Marceli,
    já se změnou X-let zažitých zvyklostí v ovládání a rozmístění přepínačů nemám problém. Pokud usoudím, že změna má smysl, jdu do ní. Naposledy jsem to měnil na podzim minulého roku. Neříkám, že se v tom vyžívám, ale dospěl jsem prostě k efektivnějšímu způsobu ovládání.

    K těm „zažitým zvyklostem“ bych měl dvě veselé příhody z natáčení.

    První příhoda:

    Mám dobrého kamaráda, který když začínal s F3B tak lítal „měchačku“. Na pravém kniplu výškovku a křidýlka. Nejen pro F3B nepoužitelné uspořádání.

    Jednoho dne přišel na pole a prostě jsem mu to ve vysílači přepnul. Výškovka a křidýlka by měly být opravdu oddělené. Pokud možno výškovka nalevo a křidýlka napravo.

    Odhaduji, že je mi za ten zákrok dodnes vděčný. Aby nedošlo k mýlce. Nejsem génius a já rovněž začínal s měchačkou, ale změnu jsem si jednoho dne z minuty na minutu naordinoval sám.

    Druhá příhoda:

    Říkejme mu třeba Lojza (F3B Lojzu neznám, úsměv), aby se někdo necítil dotčený. Letíme rychlost (jedna ze tří úloh F3B). Po startu se letadlo chová nějak zvláštně a najednou nabere směr zem. Ku..a Lojzo co děláš, kam čumíš! Řítíš se k zemi! Přitáhni! Pilot zmateně zírá do vysílače; nikoliv na model(!!!). No jóó, když já nevím, co jsem si tam vlastně přepnul… Po přistání zjišťuji, že vybavení tří základních letových fází jsou neuvěřitelně kryptické kombinace pokud možno tří a více přepínačů.

    Tak tuto příhodu známe asi všichni.

    Jak poznamenal Pavel o příspěvek výše. Uspořádání přepínačů a letových fází u mnoha pilotů je dost těžko pochopitelné.

    Pokud dostaneš letadlo ode mne, tak na levém knipl-přepínači máš u sebe TERMIKU 10.1, uprostřed VZDÁLENOST 10.2 a nejvíc dopředu je RYCHLOST 10.3. Čím chceš letět rychleji, tak přepínač začni přepínat dopředu; a naopak. Jako kdybys tlačil/tahal výškovku.

    Chceš přistát? O nic se nestarej a zapni levým prsteníkem 12.2. To je všechno.

    U některých pilotů zapnout brzdy? Tak to musíš splnit podmínku; A a B musí být oba v poloze Y a v případě, že C je v poloze X, tak ti to stejně nepomůže. Samozřejmě pokud jdeš na brzdy z jiné letové fáze, tak platí úplně jiná kombinace. Hlavně ať je veselo a obě holenní kosti jsou zaparkované až u nosníku. Hodně lidí tohle neřeší, protože má brzdy aktivní na pravém kniplu pořád. Jak řeší ovšem druhou funkci brzdového kniplu se mě neptej. Nejspíš ji neřeší. To je už ale opět o něčem jiném.

    Před podzimní změnou jsem po výstřelu končil na rychlosti a do termiky jsem musel přes dvě polohy přepínače na levé ruce (měl jsem to přehozené u sebe bylo 10.3, potom 10.2 a nakonec 10.1). Dnes po výstřelu končím v termice a nic nemusím přepínat. Proč dělat věci jednoduše, když jdou složitě, že ano?!

    Doufám, že z toho neplyne, že někomu něco vnucuji, případně kdo to nemá jak Lomcovák je magor. Já kdysi když jsem začínal a měl bych možnost si přečíst tento pokec, byl bych za to vděčný. Vybral bych si z toho to, co by se mi hodilo.

  • Marcel Š.

    Tak na logice přepínače „čím dál od sebe, tím rychleji“ se schodnem. Mám to tak taky. Pokud přepnu přepínač X, tak mi ten samý trojpolohový knoflík přepíná 3 režimy na vzdálenosti. Brzdy mám na pravém kniplu pořád kromě termiky, to je tam logicky (pro mne) odtokovka.
    Más svatou lomcovákovskou pravdu s tím začínáním. Já před lety furt otravoval kluky s dotazama jak mají co nastavené a kolik je potřeba režimů. Kdybych to věděl od začátku, tak si koupím slušnější rádio rovnou a nemusím se k němu dopracovat přes 3 kousky 🙂

  • Mohl bych se zeptat proč je na F3B nutné mít rozdělenou výškovku a křidélka? Já létám „mód3“ a pořád nemohu přijít na důvod proč se to jednou přeučit na „klasiku“ 🙂 Dík

  • Cau Romane,
    opet HODNE zajimave pocteni! Muj Tx-setup pro rizeni F3J-cka je (byl 😉 ), z pohledu potrebnyho poctu prepinacu, o dost jednodussi. Zaklad je tripolohy pepinac v knyplu, ktery ovlada tyto rezimy:
    k sobe: start
    neutral: normalni let ( tedy naprosta vetsina letu )
    od sebe: rychlost
    Pri rychlym startu ho prepnu z polohy start hned do rychlosti (pri startu „az nahoru“ se chvilku zastavim i v neutralu), mam tam cca 1s zpozdeni, takze je to plynuly prechod, strilim v rezimu rychlost, na let ho potom vracim do neutralu.

    2-poloh prepinac na pravem panelu ( u tebe 2.1 2.2 ) ovlada termicke klapky (odtokovka cca 2mm dolu)

    Na pozici 7.1 7.2 mam prepinani na rezim Pristani, na plynovym knyplu se zapnou brzdy, jinak je tam porad odtokovka.

    Jako doplnky mam na levym panelu dva 2-poloh pepinace na zkusebni zapinani snap-mixu a ail-flap.

    Na pepinaci s pojistkou mam maximalni mozne vychylky na vsech plochach, je to posledni zachrana pro pripad zdechlyho serva v krajni vychylce, kdy plne vychylky nedokazi zajistit stabilni let.

    Ted, kdyz litam hlavne elektry, mam na pozici 2.1-2.2 motor, termicke klapky jsou na tripolohaci misto startovnich.

    Tahovy potaky mam odpojeny. Na co ale nedam dopustit, jsou trimy, hlavne u vyskovky 🙂 Ten za letu pouzivam k jemnymu doladovani serizeni (rychlosti), dva-tri zoubky + nebo -, s moznosti navratu do neutalu pouze hmatem.

    PS: Kdyz jsem par lidem pomahal zalitavat jejich prvni F3x eroplan, tak vsichni chteli okamzite vedet jak nastavit maximum moznych mixu a letovych rezimu. Nejak nechteli slyset ze letani je hlavne o 3 zakladnich funkcich a vsechno ostatni je „bonus“, ktery bude fungovat az po pochopeni a zvladnuti zakladu. Byla to docela „legrace“ sledovat jejich boj s eroplanem, kdyz kazde klapnuti prepinacem kompletne zmenilo jeho chovani 🙂

  • U „klasiky“ jednou rukou ovladas ocas letadla, tedy vyskovku a smerovku. Je to trochu jednodussi na koordinaci pohybu.
    Podobne se u helin doporucuje mit ovladani cykliky na jedne ruce a vrtulku a kolektiv na druhe.
    Ale rozhodne to neni dogma, treba Joe Wurtz taky lita „kvedlacku“ 🙂 Kdyz byl v pohode a mel dobre zakrouzenou termiku, tak drzel vysilac jen jednou rukou opreny o bok, a druhou se stoural v …. 🙂 Jen kdyz mu teklo do bot, tak ho vzal do obou 😀

  • Pavle, za podobný popis palcovky se přimlouvám. Sem s ním a dík předem 🙂

  • to Marcel Březen 14th, 2011 at 21:14
    —-
    Marceli je třeba vidět naprosto zásadní rozdíl v mém a Tvém přístupu. Píšeš: „Pokud přepnu přepínač X, tak mi ten samý trojpolohový knoflík přepíná 3 režimy na vzdálenosti“. Tzn., že pokud X nevrátíš, tak nejsi schopen přepínat letové fáze, pokud tomu správně rozumím. Já na to jdu přesně naopak. Mám letovou fázi a doplňkově k ní nějaké sub-fáze. Pro přepínání jednotlivých letových fází já žádnou podmínku nemám Ty ano.

    To stejné platí pro Tvoje brzdy. Ty musíš mít aktivní cokoliv mimo TERMIKU. Opět podmínka, která u mne neexistuje. Podle mého názoru do toho vnášíš rozhodovací proces, který vše komplikuje.

    to Tommy Zdiby Březen 14th, 2011 at 23:11
    —-
    Michal Ti na to již odpověděl. Řídit nejen F3B model jedním kniplem je mnohem složitější než dvěma nezávislými. Další faktor ke zvážení je diktát většiny. Pokud máš „běžné“ uspořádání kniplů, lze si letadla půjčovat. „Kvedlačku“ opravdu moc lidí nelítá a že to lítá Joe to mne překvapilo. Zeptám se ho zda je to pravda.

    Udivilo mne, kolik lidí vůbec nechápe, že zatáčka se lítá SOUČASNĚ s výškovkovým i křidýlkovým kniplem. Samozřejmě, vyšší škola je k tomu ještě směrovka (na levé ruce). Někdo to má tendenci lítat, teď křidýlka, teď je stáhnu a teď výškovka. Každé pěkně zvlášt…

    to Michal.V Březen 14th, 2011 at 23:36
    —-

    Michale, přeci jenom na F3B je těch letových režimů trochu víc. Překvapuje mne, že nezmiňuješ nějaký režim TEST, kdy srovnáš (nejen) teplotní offset serv. Nepředpokládám, že je to NEUTRAL, protože tam na výškovce nebudeš mít určitě nulu, odhadoval bych, že ani na odtokovce.

    Trimy mechanické nepoužívám, protože mám digitální. Při přepnutí do jiné letové fáze, řešit co jsem před chvílí nastavil na mechanickém tzn. globálním, je těžko představitelné.

    V F3J nejspíš vystačíte se startem a NORMAL (jak ty říkáš) na několik sezon (mrkanec), zatímco F3B je o dynamice. Tam vystačíš s jedním letovým režimem desítky sekund, někdy ani to ne.

  • Vy jste se teda rozepsali :-)))))
    Tak jsem se dokopal i já a na své webovky dal svůj úhel pohledu nooo 🙂
    Na provedení popisek na fotce u mého vysílače ty Romanovi opravdu NEMAJÍ :-))))))

  • fejcha

    Mně se stále nedaří na MC-24 naprogramovat diferenciaci motýla. Nebyla by nějaká inspirace?

  • Ahoj Filipe,

    75- EL-RU Diff.-24% (Dingo). Samozřejmě v 22 musíš mít Tail Type Normal.

  • fejcha

    Díky. Samozřejmě mi to nešlo, protože jsem tam měl V-tail.