GPS v Dingovi

Tuto sezonu bych chtěl intenzivněji využívat GPS modul od JetiModel ve svém Šakalovi. Přemýšlel jsem kam modul umístit. Složitě jsem několik dní kitoval a brousil kryt na GPS. Vše jsem chtěl připevnit nahoru na trup; do těžiště.

Nakonec jsem ale usoudil, proč to dělat tak složitě, když to jde jednoduše a GPSku (bez krabičky) přilepím do kabinky. S odřenýma ušima to vyjde a ještě budu moci ubrat olovo z čumáku.

K těm mým hejblátkám (výškoměr, rychloměr, GPS atd.) se ostatně váže i jeden evidentní ovšem mně hned „netrknoucí“ poznatek. Celý krásný a dlouhý minulý podzim jsem lítal s trupem nacpaným zmíněnými přístroji (cca +20g-30g). Potom přišel závod Zimní ligy (RCVN), hejblátka jsem odstranil a docela jsem se na startu divil. Zvykl jsem si na chování modelu s tímto těžištěm a rozdíl po ubrání 20g byl dost dramatický. Budu si na to příště muset dát pozor a i s vercajkem v trupu lítat stejné těžiště.

P.S. Zajímalo by mne, jak by dopadla výroba krytu metodou PET flaška a horkovzdušná pistole u tak malého a přesně lícujícího dílu.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

11 comments to GPS v Dingovi

  • Marek Vrzák

    Dobrý den,

    pane kolego, jelikož se chystám dávat kompletní telemetrii od JETI i do svého budoucího Vikinga 2E, kde také není mnoho místa právě na zmíněnou GPS zaujal mě váš nápad s odstraněním krabičky, nechal jsem si od Jirky Sodomky vyrobit kryt kabinky ve sklu, kvůli umístění GPS také na strop překrytu a rád bych se prosím zeptal, jaké má rozměry ten „vysochaný“ vnitřek (tišták) bez té krabičky, popř. jak jednoduše to z toho jde vůbec vyndat a jestli s tím není pak nějaký problém. Dalibor mně měřil rozměry otvoru kabiny jeho Vikouše š28mm x d170mm.

    Moc děkuji za radu,

    s pozdravem, Marek Vrzák (marek.vrzak@seznam.cz)

  • Ahoj Marku,
    „vysochaný“ vnitřek 28*43*8mm. Váha 11g bez kabelu. Vyndat to jde z krabičky v pohodě. Jak to vypadá ve Stingerovi je vidět zde. Na té fotografii anténa míří dolů k zemi.

  • Marek Vrzák

    …tak super, díky moc za info, ale ta anténa by měla směřovat nahoru ne, proč je dolu ?

  • …protože celé letadlo je na stehně vzhůru nohama. Stinger když letí, tak má vaničku na serva směrem dolů.

  • Marek Vrzák

    ahááá ;))) a není problém se signálem, když to vyzařuje zespodu krz ten trup (předpokládám, že je ten překryt čumáku ze skla)

  • Ptáš se správně. Ano celá vanička i hlavice jsou skleněné. Ideální umístění to není, ale běžně to funguje/fungovalo. Naposled jsem lítal i s „vykostěným“ expanderem nalepeným na MGPS (ale byl samozřejmě směrem k zemi) a nemohl jsem chytnout signál. Opravdu mi to vrtá v hlavě proč, když předtím to fungovalo. Možná, že přes inverzi byl horší příjem, který už tak je hodně na hraně. Nevím. Musím počkat na normální počasí a zkusit znovu. Domečky na trupu se mi vozit nechce.

    Ta anténa bohužel kouká na satelity přes část přijímače a hromady kabelů. Hmmm, nic moc, ale běžně to fungovalo. Chtělo by to „vykostit“ i anténu a nalepit to do nějaké díry z druhé strany trupu. Pokud máš kabinku, tak tyto problémy mít nebudeš a bude to fungovat jak víno. Pokud tedy Jura nedělá kabinky „hlavou dolů“ (mrkanec).

    P.S. Ono to nic nevyzařuje. Anténa GPS pouze přijímá.

  • Marek Vrzák

    …jo, jo koukám, blbě jsem to napsal, místo přijímá vyzařuje chjo 😉

  • Marek Vrzák

    …no Vikouš to má standardně orientované nahoru a s krytem kabinky, tak to tam snad nějak vtlačim 😉

  • Marek Vrzák

    …jinak kdyby byla časem i fotečka té druhé strany (kde je ta anténa příjmu) GPS, rád bych mrknul co se tam všechno ukrývá, než mně přijde od Jetáků 😉

  • Marek Vrzák

    …superrrr, díky moc 😉 !!!