V sobotu letíme! (doplněno 12.12.2016)

12.12.2016

Jednotlivé lety (PDF) Celkové výsledky(PDF)

…a jedna od Honzy “Carbon” Uhlíka

11.12.2016

Sobota se pro mě odehrávala v několika fázích. Začít můžeme už během týdne.

1.fáze-příjemné očekávání.

Předpověď na sobotu byla velice příznivá a tak jsem se těšil, že aspoň nezmrzneme jak na nádraží v Charkově. Skutečnost předčila naše očekávání. Na slunci snad 13°C, po počátečním váhání se vítr rozfoukal až na více jak 3m/s; téměř přímo do navijáku.

2.fáze-přijeli všichni

Na letišti jsme se sešli v hojném počtu (kolik nás bylo?!), nejpočetnější zastoupení měli určitě Ploužilové (F5J), potom následovali Pampeliškáři (F3J) a nás Stíhačů/Gagarinů přijelo trio (slovy tři). Přijeli se na nás podívat i Vašek Bláha a Jirka Mrvík. Je dobře, že jsme je vytáhli ze zimního pelechu; apoň na kukandu.

3.fáze-letíme

Po ránu byl ten vítr opravdu divný. Na zemi nám foukalo spíše do zad (V), ale nahoře foukal evidentně západ. Honza “Kikina&Rikina” Kohout mi pořád do ucha recitoval něco o Lentilech a Rotorech, živě šermoval rukama po obloze a doporučoval mi zalítnout “právě pod támhleten krásný Lentilkus”. Já namítal, že je asi 50km od nás a ve výšce více jak 1km(?)…

4.fáze-podezření

Už po ránu jsem se ptal Matina Rajšnera (F3J) kolik má výšku po startu, abych měl představu, zda nastavený limit 150m pro Ploužily (F5J) odpovídá přibližně realitě. Martin na tréninkové starty neměl zapnutý/instalovaný(?) výškoměr a tak nevěděl. Výška se mi ovšem zdála podezřele velká. Později se jen tak mimochodem zmínil, že na starém Pike Perfection trupu má nová křídla z Pike Dynamic (a nebo Dynamik?). Po jednom ze soutěžních letů mi sdělil, že teď měl výšku 260m(!!). Pojal jsem podezření, že tady něco nehraje. Já ze sedmi soutěžních letů neměl takovou výšku ani jednou a Honza Kohout (F3B) mi myslím jednou hlásil něco o 270m. Kurňa, Pampelišák se ve větru dostane výš než F3B?! Hmmm, v hlavě mi vrtá mnoho otázek doteď.

5.fáze-F5J

Kluci Ploužáci (F5J) povětšinou ctili taktiku svahování nad lesíkem (V). Ač nepřítelem tohoto způsobu letu, musím uznat, že z hlediska F5J má tato taktika logiku; prostě nalítat 10minut z nejmenší výšky. Toto mé uznání myslím vážně nikoliv (výjimečně) ironicky. Já si to vlastně uvědomil až v tomto okamžiku. Myslím si, že dobrý F5J pilot by měl být ovšem schopen operativně změnit taktiku letu podle podmínek a nespoléhat jen na svahování “nad obsazenou kadiboudou”.

V F5J si odsouhlasili gyra. Zajímalo by mne, zda s tím někdo lítá? Přizná se někdo veřejně? Já pokud půjdu znovu do F5J, tak si tam gyro dám. Veřejně to přiznávám. Prostě mě baví zkoušet nové věci (v rámci pravidel). Třeba zjistím, že je to k ničemu, ale vyzkoušet bych to chtěl. Čekám pořád na přijímač s gyrem od Jeti, ale zdá se, že je to v obvyklém Jeti skluzu (rok-dva-tři…?).

Tomáš “Púúú” Hrubý je také průkopník, to víme dávno. Rovněž všichni víme, že F5J je velice progresivní moderní kategorie a tak podle mých informací, chce FAI pro příští sezonu povolit VR brýle nejen v dronech, ale i v F5J. Hlavním argumentem pro tuto revoluční změnu je potřeba podrobně zkoumat pohyby větviček na vzdálených stromech (z důvodu správného nalétnutí stromového proudění) a toto dnes umožňuje právě instalace kamer v F5J modelu a VR brýle na sosáku.

 

Tomáš se stal emisarem pro nové technologie v F5J. Celý závod odlítal s VR brýlemi (pche)

6.fáze-vyvrcholení

Pampeliškáři vyhráli co mohli. Na prvních dvou místech se umístili Martin a Jirka Rajšnerovic. Pověst Stíhačů/Kosmonautů (F3B) tentokrát zachraňoval Honza Kohout. Všichni ostatní zůstali v poli nadšených z krásného odpoledne, ale přesto poražených. Ještě nikdy jsme na Zimní Lize neletěli až do západu slunce (cca 16:00), tentokrát ano.

7.fáze-odjééézd

Šinu si to takhle od Mirošovic domů po dálnici a sleduji západ slunce, kdy zvláštní mraky jsou nad Prahou zespodu osvícené a hrají všemi barvami. Ježíš, to byl krásný den!

8.fáze-šok!!

Večer mi Martin poslal záznamy letů se svým novým křídlem (Dynamic) a to neměl dělat. Jeho průměrná výška ze 7 startů je 243m. Já mám průměr s F3B 237m. Hmmm, tak to mě dost rozhodilo! Honza Kohout ještě na letišti vyslovil domněnku, že s tou velkou plochou se začíná střílet výš, protože tolik nesmotá. Mám záznamy od Martina a tato domněnka se nepotvrdila. Martin se střílel s Pikem Perfection/Dynamic ve stejné výšce jako já tzn. cca 100m (+/- 5m).

Martin Rajšner F3J Pike Perfection/Dynamic

Roman Vojtěch F3B Sonix

9.fáze-katarze

Prostě svět se mění a to čemu bych ještě včera nevěřil, tak je skutečností. Člověk by měl být smířený s faktem, že je pořád kam dál se posunout. Nejen ve svém myšlení.

P.S. Nevím kolik letových fází umožňuje nastavit Vaše bedýnka, já si během krásného víkendu prošel devíti fázemi a jsem za ně rád. Děkuji moc pořadatelům v čele se Zdeňkem Zemanem za perfektní závod. Možná nebudete věřit, ale byla pizza i zmrzlina!

5.12.2016

Pozvánka na další závod Zimní ligy RCVN (PDF) od Zdeňka Zemana. Všichni jste zváni.

P.S. Škoda že tam nebude stánek s občerstvením. Já se těšil na pizzu a zmrzlinu (pche)

18 komentářů V sobotu letíme! (doplněno 12.12.2016)

  • Milan Chalupník

    Právě jdu z hradu, (Zděňku promiň), a ředitel soutěže Zdeněk Zeman rozhodl o zvýšení základní výšky pro F5J, nastavované z domova ze 140m na 150m. Další případné úpravy budou probíhat až ráno. Altise mohu komukoliv změnit. Bude připraveno překvapení v podobě “Čertovské nadílky”, prý dojde i na zmrzlinu.

  • Milan Chalupník

    Počasí nám neskutečně přálo, zde je pár fotek:
    http://milanchalupnik.rajce.idnes.cz/Zimni_liga_10.12.2016/

  • thr

    Technická poznámka – gyra, telemetrii a další “hejblata” má odsouhlasená F5 komise jako celek, primárně pro F5B atd., pravidla F5J naopak pár věcí zpětně zakazují (telemetrie s variem atd.).

    Použití gyra v F5J bych komentoval tak, že to je krásné téma na vášnivé (a od některých jedinců až hysterické) diskuse, ale skutečnost je daleko střízlivější. Pokusy se dělaly a jistě i nadále budou dělat, ale nemám pocit, že by to někdo vnímal jako něco naprosto zásadního. Přínos hlavně v situacích, jako návrat zpět z velké dálky atd., ale jinak nic propastného. Jo, možná by se dal totálně změnit koncept modelu a postavi superčisté samokřídlo ve stylu B-2, ale dokud se k tomuto někdo neodhodlá, tak mne stabilizační systémy nechávají dost v klidu.

  • Milan Chalupník

    5.fáze_F5J -stabilizace:
    veřejně se přiznávám, že se každou zimu rozhoduji ( a letos znovu), zda to aspoň vyzkoušet. Podle zkušeností jiných, to prý nepřináší výhodu, tak mě to nějak přesvědčí k odkladu. Zatím se mi nikdo nesvěřil, že to používá při soutěžích. Pro některé momenty letu by to asi smysl mít mohlo.

  • Přiznám se, že vášnivé až histerické diskuze o gyru mne vůbec nezajímají. Mohl by mi někdo sdělit, kde se dočtu “o zkušenostech” jiných? Nějaký názor co má hlavu a patu? Abych to upřesnil, názorem myslím zkušenosti člověka, který s gyrem v RC větroni má nalítáno 10-ky hodin.

    Vůbec si nemyslím, že gyro někoho spasí. V dnešním světě F3X, F5X se ovšem bavíme o opatřeních a jejich přínosu v řádech jednotek %. Gyro by možná za určitých okolností mohlo právě zde pomoci. Pokud návrat z dálky “neprohoupu” a gyro mi pomůže, tak má svůj smysl nebo ne!? Nebo jste v F5J na dálky už rezignovali a lítáte opravdu jen kolem hlavy? Minulý rok v F5J Lanškrouně šla polovina lidí pro Plachtu někam do dáli…

    Jak jsem psal, chtěl bych gyro, které podporuje Jeťácký EX bus, abych vše mohl řešit hned na letišti z vysílače a nemusel nic ladit pomocí noťasu. Jakmile něco takového bude, tak jdu do toho.

  • Milan Chalupník

    Koukám do výsledků a … Pamatuji si vyžužlaný poslední let Jirky Váni v 7. kole 3.skupiny, tam měl dostat litr, Martin i Jirka Rajšnerové byli horší.

  • Zdeňkovi jsem reklamaci přeposlal, mrkne na to.

  • Karel Mrázek

    U některých letů nejsou přičteny body za přistání, namátkou ROUND 7, Zeman Zdeněk (měl by 1000 i tak, ale u dalších ve skupině by po přepočtu body padly dolů). Chtělo by to zkontrolovat a přepočítat celé výsledky. Našel jsem i další případy.

  • Skorpion

    Nevím jak to je v jiných kategoriích, ale v F5B máme povoleno skoro vše (vario, gyro atd.) a to co se stalo je až neuvěřitelné. Vůbec nic. Za prvé mi nikdo nepřiznal, že by s tím na soutěži letěl, protože výhoda pro nás žádná. A za druhé jsou výsledky úplně stejně jako před gyrem. Kdo byl první je první kdo poslední zůstal poslední. Více průletů se nelétá, na termiku také někdo spadne, klasika. Sám jsem byl velikým odpůrcem, ale musím přiznat, že u nás to je úplně šumák a navíc se nedá již podvádět, protože je to povoleno. Což nakonec čeká stejně všechny kategorie, protože jiné přijímače než s gyrem se vyrábět nebudou.

  • Ahoj Petře,
    díky za zprávu z F5B. O tom co povolit, co nepovolit, jak to kontrolovat, o tom svádím vnitřní boj roky. Je to už nějaký pátek, co jsem brojil proti gyrům v F3B. Začínám si uvědomovat (už delší dobu), a ty jsi mi to potvrdil, že cesta nesmyslného výčtu co vše je zakázáno a co je povoleno, je cesta směšná, nekonečná, nefungující, prostě do pekel.

    Vždy někdo přijde s něčím, co ve výčtu zakázaných věcí nebude a pravidla budou pouze ex post něco “dohánět”. Mám pocit, že někteří rozhodující lidé ve FAI CIAM ctí premisu “co není zakázáno, je dovoleno”. Ideální stav pro neustálé řešení co s novými věcmi/technologiemi atd. Na pováženou je, že mám rovněž občas tušení, že jiní rozhodující lidé ve FAI CIAM ctí opačnou filozofii, “co není dovoleno, je zakázáno”. Vyber si… Výsledek? Nekoncepčnost, nejasnost, spory, chaos.

    Přesně jak píšeš, “kdo byl první je první kdo poslední zůstal poslední”. Vrtá mi to v hlavě neustále a pokroku se určitě neubráníme, maximálně zmizíme ze světa (třeba F3B), protože jsme strkali hlavu do písku před realitou, která se nám možná nelíbí, ale nezměníme ji.

  • Karel Mrázek

    Dal jsem si trochu práce a přepočítal výsledky. Chybné údaje se začaly vyskytovat od pátého kola, druhé rundy. V celkovém výsledku se prohodilo akorát pořadí na šestém a sedmém místě. Dle mého výpočtu správná tabulka je na konci. Místo škrtaček jsem nechal prázdná místa. Snad jsem tam taky neudělal chybu.

    G2
    voj 9 57 97 694 1000,00 1
    vyb 7 48 95 563 811,24 2
    cha 5 23 95 418 602,31 5
    mic 6 44 95 499 719,02 3
    váň 6 25 92 477 687,32 4

    G3
    cej 7 44 75 539 1000,00
    paz 7 2 85 507 940,63
    uhl 4 30 90 360 667,90
    mra 4 28 60 328 608,53
    zem 0 0 0 0 0,00

    R6
    G1
    kaš 6 25 94 479 1000,00 1
    kot 6 8 55 423 883,09 2
    hru 5 41 0 341 711,90 4
    váň 5 18 85 403 841,34 3
    uhl 4 12 0 252 526,10 6
    mra 3 58 90 328 684,76 5

    G2
    koh 10 0 97 697 1000,00 1
    raj J 8 46 89 615 882,35 2
    paz 6 44 0 404 579,63 3
    mic 4 43 0 283 406,03 4
    cej 2 45 0 165 236,73 5

    G3
    raj M 7 0 100 520 846,91 2
    voj 8 37 97 614 1000,00 1
    zem 6 39 0 399 649,84 5
    cha 6 6 98 464 755,70 3
    vyb 6 0 98 458 745,93 4

    R7
    G1
    paz 6 53 91 504 857,14 3
    voj 8 12 96 588 1000,00 1
    kot 8 2 94 576 979,59 2
    mic 5 15 97 412 700,68 4
    uhl 5 1 0 301 511,90 5

    G2
    zem 9 59 90 689 1000,00 1
    hru 9 45 0 585 849,06 4
    koh 8 52 96 628 911,47 2
    cha 8 38 94 612 888,24 3
    cej 0 0 0 0 0,00 5

    G3
    raj J 9 59 91 690 988,54 3
    raj M 9 58 94 692 991,40 2
    váň 9 58 100 698 1000,00 1
    vyb 7 24 92 536 767,91 4
    mra 5 38 90 428 613,18 5
    kaš 5 1 0 301 431,23 6

    raj M 1000,00 1000,00 1000,00 1000,00 998,57 991,40 5989,97 1
    raj J 1000,00 998,56 1000,00 1000,00 992,83 998,54 5989,93 2
    koh 922,19 1000,00 1000,00 1000,00 987,09 1000,00 5909,28 3
    kot 994,56 994,25 889,53 1000,00 883,09 979,59 5741,02 4
    voj 1000,00 925,18 656,61 1000,00 1000,00 1000,00 5581,79 5
    váň 1000,00 1000,00 753,23 687,32 841,34 1000,00 5281,89 6
    hru 998,56 635,40 995,70 989,96 711,90 849,06 5180,58 7
    kaš 998,56 755,40 522,88 821,84 984,22 1000,00 5082,90 8
    zem 992,85 673,88 566,99 997,13 649,84 1000,00 4880,69 9
    cha 981,29 1000,00 609,20 602,31 755,70 888,24 4836,74 10
    vyb 685,26 1000,00 773,07 811,24 745,93 767,91 4783,41 11
    paz 665,71 977,01 540,23 940,63 579,63 857,14 4560,35 12
    uhl 828,53 614,39 661,76 998,57 667,90 526,10 4297,25 13
    mra 840,29 726,17 617,82 608,53 684,76 613,18 4090,75 14
    cej 972,62 719,42 446,84 657,10 1000,00 236,73 4032,71 15
    mic 627,34 652,24 570,35 648,49 719,02 700,68 3918,12 16

  • Karel Mrázek

    Po překopírování z excelu to moc dobře nevypadá, ale s trochou snahy se v tom snad dá vyznat.

  • Ahoj Karle,
    díky za přepočítání. Se Zdeňkem jsem dnes mluvil, o chybě ví a snaží se to řešit. S tím novým programem trochu bojuje. Pošle opravené výsledky. Schválně jak mu to vyjde (mrkanec).

  • Zdeněk Nespěchal

    Bylo to asi pěkné polétání a Dynamic bude asi špička, ale jedno bych si nechal vysvětlit, jak se dá nalétat čistých 10:00, vyskytlo se to možná pětkrát.

  • Ahoj Zdeňku,
    rád Ti to vysvětlím. V RCVN (Zimní Liga) se nelítá podle poněkud “ujetých” F3J pravidel, ale podle pravidel F3B. Máš 12 minut pracovního času a v tomto okně musíš nalítat 10 minut a přistát. Pro špičkového Pampeliškouna zas až tak velký problém to není. Pro nás Tatrmany poněkud těžší úkol.

  • Zdeněk Nespěchal

    Ahoj, Romane, já vím, také jsem tam několikrát byl, nalétat s modely, které dnes máte, to také není problém, a já jsem si neuvědomil, že se měří celé vteřiny , potom to je možné bez problémů. Všem krásné svátky a úspěchy a zdraví v letech příštích.

  • Jan Uhlík

    Padlo nějaké rozhodnutí na lednový (2017) termín?

  • Mrkni Honzo do kalendáře SMČR a tam se dočteš, že letíme 21.1.2017

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>