Zimní liga zahajuje (doplněno 20.10.2016)

Doplněno 20.10.2016

Hurá, výsledky.  Jednotlivé lety (PDF) Celkově (PDF)

Doplněno 9.10.2016

zmrzlinar

Vždyť to počasí bylo nakonec fantastické. Po ránu modrá obloha, jemný vánek ze SZ a Zimní Liga mohla po roce opět začít. Přiznám se bez mučení, moc se mi nechtělo, ale nakonec jsem byl ze sobotního závodu nadšený.

Sešlo se nás asi 15 (až dojde výsledkovka, upřesním) včetně F3J a F5J elity. Za F3B zde elita nebyla, ale zdravé před/důchodové jádro nechybělo; Honza Thienel, Jirka Tůma a já.

Letěli jsme 6 kol a kromě jednoho splachovacího zářezu jsem si našel v každém letu svůj šprajc. Moc jsem si pochvaloval jak mi Sonix lítá. Celá obloha byla moje a užíval jsem si každé zakroužení.

A teď už jen telegraficky:

  1. Zatímco Pampeliškáři (F3J) spolu s námi Stíhači (F3B) byli každou chvíli na jiné straně horizontu, Ploužilové (F5J) dlouhé minuty hoblovali keříky ve stratosférické výšce (20-30m) u silnice. Ještě že ty svoje skoro 4 metrové draky mají za 1300g a méně. A teď do mě (smích).
  2. Na můj dotaz, zda si v F5J plánují omezit spodní hranici plošného zatížení křídla, mi Tomáš Hrubý odpověděl: „Samozřejmě, máme omezení na 12g/qdm!“ Tak to je mazec, to vychází třeba u 3,7m Pike Perfection letová váha na 910g! Tomu říkám omezení, komické, není-liž pravda?!
  3. Už nějakou dobu lítám jinak umístěné antény přijímače JETI REX7. Opravdu se příjem zlepšil o pověstný parník. Zatím spokojenost. Počkám si na nějaký odporný slizký zimní den s nízkou oblačností a udělám si obrázek o spolehlivosti tohoto řešení.
  4. Když jsem ráno před startem dovažoval Sonixe, tak jsem nemohl nikde najít v poznámkách kolik olova vlastně přijde do čumáku. Delší dobu jsem lítal s Pikem a u Sonixe jsem to nějak zapomněl. Kdysi jsem si ťukal na čelo, když mi Honza „Kyky_und_Ryky“ Kohout tvrdil, že pozná 2-3g rozdílu v dovážení. Že měl pravdu to už vím dávno. Někdy mi připadne, že i ten jeden jediný gram změní chování letadla. Napadá mne, že profláknutá otázka „hele vole, kde máš těžiště?“ je vlastně úplně o ničem. Celá věc stojí úplně naopak. Jaké máš nastavení na nejmenší opadání třeba u Sonixe? 4mm odtok a výškovka nataženo, tak 0,3 až 0,5mm. K tomuto nastavení si najdi tolik váhy do čumáku, aby se ti to příjemně řídilo. Pokud pustíš kniply, tak letadlo musí bez problémů samo(!) kroužit dlouhé minuty bez zásahu pilota. Budeš ubírat/přidávat gramy olova a poznáš, že letadlo bude pořád někam pochodovat, sjíždět sestupné zatáčky, případně houpat. Ano, v tom případě máš špatné těžiště. Přidej 2, 3,.., uber 2, 3 gramy a najednou to poletí a samo! A to je ta poloha co vyhovuje tobě a i letadlu. Prostě v čumáku musím mít pro Sonixe 15g. A kde mám těžiště? Vůbec netuším, je to nepodstatné. Ať vám to lidi lítá, jedu se projet na kole.
  5. Vyhrála F3J mafie, Martin Rajšner, Jirka Rajšner a Zdeněk Zeman, takové bylo konečné pořadí. Kluci, umíte to…

Publikováno 2.10.2016

V sobotu 8.října 2016 zahajujeme další ročník Zimní ligy (RCVN). Všichni jste srdečně zváni pořadatelem LMK 442 Týnec nad Sázavou a ředitelem soutěže Zdeňkem Zemanem (pozvánka PDF). Sledujte prosím Lomcovák pokud by předpověď počasí byla nejistá.

7 comments to Zimní liga zahajuje (doplněno 20.10.2016)

  • Milan Chalupník

    Vzhledem k síle předpokládanému větru byla zvolena ředitelem soutěže vypínací výška pro elektroletce na hodnotu 160m.

  • Milan Chalupník

    Hlásím nález, před mým autem někdo ponechal, po odjezdu, krásný černý deštník NIKON, beru ho na příští soutěž 12.11. Pokud se nikdo nepřihlásí, bude to cena pro vítěze, je fakt pěknej.

  • Martin Rajšner

    Ahoj díky ten je můj si říkám kde sem ho nechal.

  • Milan Chalupník

    Romane, prosim tě, den co den se pozastavuji nad tím tvým nastavením Sonixe, to jako fakt takhle moc vyklápíte odtokovku pro setrvalý let v minimálním opadání? Předpokládám odpověď typu: „No jistě“. Tolik bych čekal jen při vlétnutí do termiky a zpomalení v kroužení. Je fakt, že vaše profily je nutno asi více zakřivit, osobně bych tipoval jen 1-2mm, pak už je to přece jiný (více-odporný, než-vztlakový) profil. Jsem věčný učeň patřící k „Ploužilům“, osobně bych volil méně pro čistší profil, a tím i méně olova do čumáku (pověstná desetikoruna má 7,5g). To jsou výsledky mnoha a mnoha hodin testování? Jinak se vším naprosto souhlasím.

  • thr

    Milane, tohle je dost o profilu. Něco podobného měl Valenta u F5J Carbonity, tam byl profil hodně rychlý (původně to je svahák), který se do termiky klapkoval na pohled šíleně. Ale bylo to dobře, ovšem pro daný profil, pro Storka i Perfectiona by to už udělalo víc škody než užitku. To samé nastavení mají i některá nejnovější F3K…

    O F3B to určitě upřesní Roman, ale docela věřím, že ví co dělá, protože jsem něco podobného viděl i třeba u toho Vojty Valenty.

  • Ahoj Milane,
    odpověď zní: „No jistě“, kupodivu (úsměv). Donutil si mne vše vytahat z krabic a změřit. Pike Precision (F3B) a Sonix; oba dva miláčci mají na termiku až 4mm. Desetiny vzhledem k vůlím na servech neřeším.

    Kdysi jsem si dělal simulace Sonixe v XFLR a minimální opadání (Vz m/s) je při rychlosti (Vx m/s) kolem 8-9m/s (pro letovou váhu 2100g a klapky právě zmíněných 4mm). U Pike Precision to bude obdobné. Pokud se podíváš na poláru Vz=f(Vx), tak když dáš menší klapky (mám na mysli samozřejmě celou odtokovku), poletíš rychleji.

    Pokud poletíš rychleji (menší klapky), zákonitě poletíš na větším opadáku a to my nechceme. Můžeš to dohnat výškovkou, ale Cl/Cd (klouzák) bude hrozný díky velkému odporu celého křídla a trupu (poletíš nadojený nikoliv nahrbený). Letadlo na mnohem větším úhlu náběhu (nadojené výškovkou) má obecně nepříjemné vlastnosti jako např. velké změny chování (nestabilita) při změně rychlosti apod. Samozřejmě, že změna rychlosti letu letadla je i poryv větru nikoliv jen zásahy pilota do řízení. Prostě výškovkou se tyto situace obecně neřeší.

    Menší opadák dosáhneš i menším plošným zatížením křídla o tom zde ale asi diskuze není. Pamatuj; věční učni jsme všichni…

    P.S. 1mm na odtoku používám třeba na průletech, když tak nějak bojuji o život (špatný vzduch, přeložené letadlo). Proti větru letím 0mm, po větru 1mm. Rychlost vůči zemi se trochu „srovná“ a menší opadák (klapky 1mm) po větru mne trochu zachrání.

  • Milan Chalupník

    Díky za vícepráci, všechno to do sebe teoreticky pěkně zapadá. A praxe, ta je bezedná, a to mě baví.