Možná přijde i F5J kouzelník (doplněny výsledky)

Nakonec tedy F5J kouzelník nedorazil. Počasí bylo překvapivě milosrdné. Teplota kolem nuly a pokud svítilo slunce, a to vykukovalo často, tak bylo i příjemně teplo. Větřík pofukoval kolem 1-2m/s na zemi většinou SZ, ale občas se i stočil na Z. Ve výškách kolem 200m, kde jsem se většinou pohyboval, odhaduji rychlost přibližně o 1m/s vyšší tzn. kolem 3m/s. Dá se to spočítat z GPS záznamů. Celý závod mám zalogovaný z GPS záznamníku. Vzduch byl převážnou dobu hodně termický.

Příští sobotu je naplánován další závod Zimní Ligy. Závod jsem letěl s vysílačem Jeti a senzorem MGPS. I když se neustále teprve oťukáváme, v podstatě jsem spokojený. Měl bych pouze několik krátkých poznámek:

  • Pokud u MGPS nastavím výchozí polohu (Set Origin) ihned po zobrazení údajů (poloha, výška atd.), tak to ještě nic neznamená. Celý závod jsem odlítal s výchozí výškou -42m. Příště si na to dám pozor, abych zjistil, kde je problém.
  • Příště do Stingera také ještě přidám LOLO5 (výškoměr). Tentokrát jsem ho nevozil a údaje z GPS (především výška) jsou občas poněkud nespolehlivé.
  • Když se start povedl, byl i kolem 240m. S výškoměrem (LOLO1) letěl i Zdeněk Zeman. Záznamy můžete vidět dole.
  • Průměrně jsem nalítal v jednom letu vzdálenost přes 5km. Viditelnost nebyla úplně optimální, ale pohyboval jsem se ve vzdálenosti do 950m ve výšce 200m. Trochu jsem změnil umístění antén od přijímače JETI R9 a nezaznamenal jsem jediný výpadek telemetrie.
  • Dovolím si tvrdit, po vyhodnocení GPS záznamů, že rychlost letu byla většinou kolem 9m/s. Spíše o chlup méně (vyšlo mi 8,7m/s). To může být zajímavý údaj pro práci s rychlostní polárou Stingera v režimu Termika (letových režimů mám sedm).
  • Kompletní záznam GPS (ZIP). Pro zobrazení si musíte nainstalovat Jeti FlightMonitor.
  • Výsledková listina (XLS)

poricix

zdenek_pampeliskas

Záznamy z F3J modelu Zdeňka Zemana

Závod přeložen na sobotu 9. února. Domluvil jsem se s Tomášem Hrubým, že by přijel se svým F5J Storkem a zalítal si s námi. V tom okamžiku by tedy byly ve vzduchu modely F3J, F3B a F5J. Kdo z nich bude mít větší naději na úspěch?

P.S.doplněno 8.2. Tentokrát se to opravdu letí i kdyby padaly „ho…na s háčkama“.

48 comments to Možná přijde i F5J kouzelník (doplněny výsledky)

  • alois

    Ona každá kategorie má něco! Proč nelétá víc pilotů v česku F5J? Asi proto, že F3Jéčkaři mají tolik závodů, že na to není čas. Osobně jsem v r. 2012 startoval na 11 F3J a celkem jsem se zúčastnil 27 závodů (F3J, RCV2, RCVN, hist. modely SAM). Na Slovensku není ani jedna národní soutěž F3J pouze 3 mezinárodní a asi 3 nebo 4 RCV2, přitom na MR RCV2 Slovenska bývá víc čechů než slováků. A ještě jedna věc. O regulérnosti F5J se dá hodně pochybovat, kdy na závodech Eurocontestu v Holíči jsem osobně viděl jak nějaký Ital dolétával k bodu se spuštěným motorem i když na nějaký omezený výkon a startér ani časoměřič na to nereagovali!!!! Potom není problém vypínat motor ve 40m.

  • Luboslav

    Pravidla F5J FAI zakazuju opakovane spustenie motoru. Vyskomer to pri dorzani pravidiel ani fyzicky neumoznuje.
    Ak je nejake miestna uprava pravidiel na sutazi a opakovane spustenie motora usporiadatel umozni (zachrana modelu) tak je to aj tak za nula bodov a vyskomer to jasne zaznamena a ukaze.
    Pravidla su v tomto jasne.

  • thr

    Alois – problém je, že kolem F5J je spousta řečí z neznalosti, zato „přesvědčených“… On totiž ve skutečnosti byl Holíč patrně poslední loňskou akcí, kde byl restart tolerován a i tam to bylo za nuly. Od té doby se ale každopádně najelo na striktnější výklad, kdy je zapnutí motoru nemožné. Třeba už v Dubnici ani ne o měsíc později se „FAI setup“ poměrně striktně kontroloval – například u všech finalistů bez výjimky. Nicméně je to ve své podstatě poměrně nesmysl, výškoměry dnes už umí nové spuštění motoru perfektně zapisovat, takže by to ani ve své podstatě nebylo nutné zakazovat.
    Nicméně letos se opět dá minimálně na větších akcích očekávat prakticky výhradně striktní uplatnění pravidel FAI, kdy zkrátka a dobře není v této věci o čem mluvit a motor technicky znovu spustit nejde vůbec.

  • thr

    Jinak zpátky k tématu – jak to bude tuto sobotu? Podle předpovědi sice super bezvětří, ale mráz ještě o poznání větší, než mělo být minulou sobotu 🙁 Osobně do toho ale moc mluvit nechci, chytl jsem nějaký bacil a nejsem si moc jistý, že se z toho včas vyléčím, takže stejně vidím účast tak maximálně na 30%, tak ať se raději vyjádří ti, jejichž účast je jistější…

  • Ahoj Tomáši,
    o závodu rozhodne Karel do pátku. Sleduj L. Přeji brzké uzdravení. Minulý víkend mělo být -18°C a konec světa. Ve skutečnosti v Praze bylo kolem -1°C, vítr do 2m/s a polojasno. Byl jsem lítat. Ideální počasí…

  • Karel Kotouč

    Přátelé, na letišti leží sníh což nám dělá starosti při přistání a navíc teplota bude tentokrát ještě nižší než minulý týden. To , že se dalo minulý týden létat u nás platilo možná tak dvě hodiny okolo poledne, pak to stálo za … . Mlha.
    Závody děláme i pro kamarády , kteří jezdí až z Lanškrouna a od Ústí nad Orlicí, tak prosím pochopte , že než spustím takovou akci , musím mít jistotu, že také dobře skončí.

    Odložíme to o týden na 2.2.1213 od 9.00 hod. – to bude lepší počasí.
    Karel

  • AH

    Karle máš rozum při teplotě třeba – 6, být celý den na letišti není moc velká zábava.

  • Jan Uhlík

    Celej tejden piju metyl abych byl na tu zimu připravenej a zas to odložíte – teď abych se šel léčit slivovicí – bo příští týden má být teplo 🙂

  • Cooo? Zase přeložené? Už na to kašlu , kde mám ty povolenky pořád brát? Konečná

  • Pavle,
    vydrž! Karel to nemá opravdu jednoduché. Těch -5°C nebo kolik bude, to bychom přežili, ale pokud je inverze a není nic vidět, to je špatenka.

  • Ale jooo, vzdyt ja neprudím, jen konstatuji 🙂 . Tak to budeme hazet z ruky! Hmm? 🙂

  • jdu tedy s Majdou na brusle, take dobre!

  • Zdeněk Nespěchal

    Ale 10.února je letos v něděli. Takže 9. ? Zd.

  • Jan Uhlík

    Vím že to jsou jenom plačky – leč ten týden 9.2-17.2.2013 máme jarní prázdniny takže budo chybět hned 2x. Pěkně si to užijte, budu na Vás u bororo a korbáčků vzpomínat.

  • thr

    Sice mi ten posun vyhovuje, protože bych teď nemohl, ale pro formu by mě zajímalo, v jaké předpovědi berete déšť? Podle windguru má pršet v noci z pátku, ale už kolem 7h v sobotu by měl déšť přestat a pak už nic… Ono by to celkově asi za moc nestálo, bude mokro z předchozího tání a nočního deště a navíc asi bude dost foukat, takže správné rozhodnutí, zrovna ten argument s dešťem mi ale nesedí.

  • Přátelé, kamarádi
    At koukam jak koukám, předpověď relativně v mezích normálu na začátek února. Zima přiměřená a mírná, vítr trošku svěžejší (4-5m/s)a déšť opravdu spíše v noci.
    No ale budiž
    Příští týden jsem na horách, tak si pěkně polétejte (ale myslím, že se to stejně přesune 🙂
    Letu zdarec
    Pavel

  • thr

    Test F5J nebyl, já v tom potřetí posunutém termínu prostě nemoh 🙁
    Ale snad to nebyl poslední závod, který se v Poříčí zvládne a na nějaký další se dostanu 🙂

  • ahh,skoda 🙁
    tak jindy teda

  • Michal Vrzák

    Ahoj, Romane četl jsem si, že si měl výchozí výšku -42m. Takhle se ti to rozjelo po nastavení počátku a kolik si měl satelitů?
    Já jsem měl podobný problém, jak jsem ti o něm psal a nakonec mi z Jeti poslali novou MGPS.
    Dík