Květen v lednu (21.1.2011 doplněny výsledky)

Máme za sebou nezvykle teplý a téměř slunečný víkend. Nazval bych to květnem v lednu. Pokud v sobotu dost foukalo ( a já se těšil, že to bude pokračovat), tak v neděli bylo na letišti nad Poříčím n.Sázavou bezvětří. Až odpoledne kolem 13 hodiny občas něco fouklo (do 2m/s).

Sliboval jsem, že tento závod poprvé poletím s Jeti GPS. Jak jsem slíbil, tak jsem udělal. Logy si můžete stáhnout ve formátu KMZ (437k) (Google Earth), jsou tam i dokonce nějaká videa a simulace letů. Dlouhé hodiny jsem se „vrtal“ v záznamech a začíná se mi to líbit čím dál tím víc. K vlastním záznamům bych měl několik poznámek:

  • GPG záznamník byl nastaven na vzorkování 0,4sec. Zkusím příště kratší časový interval (0,2sec), ale nejsem si jistý , zda to má vůbec smysl.
  • F3B start GPS nestíhá, vůbec neví co se děje nejen s výškou, rychlostí (1787km/h jsem zatím neletěl, ale moc daleko už nejsem), ale ani s polohou. Tzn. starty z toho určitě nevyhodnotíte. Ustálený let už ano.
  • Jak jsem kdysi možná někde psal, chyba výšky dělá až 10m, možná i víc, ale pro orientaci o tom co se děje během letu to většině lidí bude stačit.
  • HDOP dosahuje běžně 0,8, což považuji, za velice pěknou hodnotu (8-11 satelitů).
  • Ve 2D vzdálenosti jsem byl někde na rozhraní 700m a připouštím, že po dvou měsících nelétání jsem to nechtěl hrotit. Výška byla v těchto okamžicích 120-150m. Určitě by se dalo letět dál. 3D si spočítejte (Pythagorova věta).
  • Pokud byste chtěli letět v Poříčí až na severní hranu rybníka Svárov tak to máte bratru 850m. Na hranu lesa už je to více jak 1000m. Vše ve 2D.
  • Průměrná délka dráhy jednoho letu byla kolem 4-4,5km. Ve 2D, samozřejmě.
  • Průměrná rychlost se pohybovala kolem 8m/s (GPS, tzn. vůči zemi), což docela odpovídá i mým zkušenostem s Prandtlovou sondou. Je krásně vidět, jak Dingo v zatáčce do větru zpomaluje až na 4m/s, zatím co ve výletu po větru zrychluje až na 15m/s.
  • Je frustrující, nicméně poučné, ve 3D vidět, že ani jedna zatáčka za celý závod (6 letů) nebyla stoupavá. Pokaždé jsem kroužil ve „sračkách“. Pár vyjímečných okamžiků bylo v nule. Hlavně kolem 13:00, kdy vzduch byl opravdu už ohřátý.
  • Ani půlhodinka večer u televize před závodem, cvakání a zkoumání ve vysílači co jsem si to vlastně napodzim naprogramoval, mi nepomohla. První let jsem letěl v režimu rychlost. Pořád jsem přemítal, proč to tak pochoduje… (smích).
  • Těším se na záznamy hlavně z F3B průletů, to bude zajímavé počteníčko. Uvidíme.

Vyhrál Pavel Kryštof, čest a sláva! Výsledky od Honzy Thienela (XLS).

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

4 komentáře Květen v lednu (21.1.2011 doplněny výsledky)

  • Tomáš

    Tu rychlost si “vymýšlí” gEarth. On nebere rychlost z dat gpsky, ale bere rychlost získanou z rozdílů poloh. Takové výkyvy mám občas při výpadku signálu. GPS chvíli neobnovila korektně pozici a obnoví jí pak skokově, což pak při přepočtu rychlosti udělá takovou drbu. Buď byla zastíněná anténa nebo (a to spíše) nevhodně zvolený režim výpočtů v gps modulu. Některé moduly mají různé algoritmy s ohledem na rychlost a přesnost, pokud se překročí horizontální nebo vertikální rychlosti nedopočítá se. Vzhledem k rychlosti při startu bych to odhadoval jako příčinu výpadku.

  • Ahoj Tomáši,
    optimální by bylo, kdyby člověk měl možnost to jednoduše v gEarth vyeditovat/opravit. Pokusím se jestli to nepůjde nějak třeba v OziExploreru.

  • Podobnou zkusenost s “termikou” jsem udelal, kdyz jsem letel poprve s Duplex-variem 🙂 To, co mi v danych podminkach pripadalo jako “nulka” bylo jen zmensene opadani. Prekvapilo me, jak maly rozdil ve vertikalni rychlosti byl poznat pohledem, zmenseni opadani z 0,4m/s na 0,2 se da poznat. Daleko lepe se slo rozpoznat dobry vzduch v prostoru “po vetru”.
    Kdyz jsem letel “proti vetru” a zacal tocit, tak to, co vario ukazalo jako “nulku” bych pojmenoval jako docela silny stoupak 🙂 Rychlost zmeny “vysky (uhlu) nad horizontem” je velka a rozlisit co je jen snos vetrem a co vliv termiky je dost obtizne. Proto bylo (nejen :-)) moji oblibenou taktikou letet po vystrelu radeji kolmo na vitr ve smeru start-line doleva-doprava, pripadne primo za hlavu(pokud to tvar terenu a aktualni vzduch umoznovaly), nez cekat na termiku v prostoru primo pred sebou.

  • Pravda, pravdoucí Michale.