Pikouš (doplněno 3.5.2014)

U elekter jsem kdysi začínal (pokud pominu Toma a Sapera 13, to jsou už ale prvohory…) a jednou u nich skončím. Prý se tomu říká návrat ke kořenům.  Na stole mi přistála skoro čtyřmetrová omotorovaná mega Pampeliška; Pike Perfection F5J od Samba model.

P1040712x

Od kluků Vostřelovic jsem si nechal doporučit všechny komponenty, protože vymýšlet vymyšlené je pouze ztráta času. Konfigurace Pikouše je tedy následující:

  • Očekávaná letová hmotnost cca 1600g. Vůbec mi nebude vadit, když to bude víc. Když jsem s F3B Stingerem přistál naložený (třeba 3000g) do kamenitého pole, tak jsem otřel zaprášenou náběžku, složil rozštípnuté kameny (aby mě nějaký Zelený neobvinil z ničení přírody) a letělo se dál. Doufám, že s Pikem bude to stejné (smích).
  • Motor Mega 16/30/3E. S Matyášovými motory jsem měl vždy dobrou zkušenost, tak proč je zase nezkusit.
  • Vrtule Aeronaut 12/7 případně jiné.
  • Regl Castle Phoenix Edge Lite 50 a Castle Link (USB) k tomu. Zde jsem trochu pošilhával po něčem od sněžných mužů z Příbora (JetiModel), např. Mezon, ale lehký regl kolem 50A s HV BECem jsem nenašel. Potenciálně připadal v úvahu SPIN PRO 55, ale ten neumí HV BEC. Edge umí logovat do vlastní paměti všechny důležité parametry (otáčky, napětí, proud, teplota), tak snad bude vše v pohodě.
  • Přemýšlím, zda budu používat BEC nebo půjdu to samostatného zdroje pro přijímač (Jeti Duplex R9). To si ještě nechám rozležet v hlavě. Spíše se ale přikláním k této variantě.
  • Když jsem zmiňoval regl a HV, tak je jasné, že Pikouše osadím HV servy. Trup a křidýlka JR DS387HV a klapky JR DS 189HV. Ty klapková serva mám připravené i do letošních F3B stíhaček od Vaška Vojtíška.
  • Baterky Thunder Power 3S/1300mAh G8 Pro Force a to stejné 3S/850mAh.
  • Pohodlná židlička s područkami a držákem na škopek.

Dnes jsem již osadil trup, zatím bez motoru a přes svátky se snad posunu dál.

Doplněno 22.4.2014

  • Zakrátil jsem bowdeny. Směrovkový vytáhnete a lehce zkrátíte, ale s výškovkovým to nezkoušejte. Musíte ho zkrátit otvorem pro spojku a serva. Je to taková endoskopie…
  • Zalepil jsem mosazné koncovky. Ty vždy trochu naříznu, aby se vteřiňák měl možnost rozlézt po celé délce odizolovaného táhla.
  • Usadil jsem serva v trupu. Překližkovou přepážku jsem trochu přetáhl Zaponem (lak).
  • Připájel jsem regulátor k motoru. Připevnil spec. textilní páskou teplotní čidlo a odrušovací ferit.
  • Motor jsem usadil do přepážky. Pokud si myslíte, že po nasazení kuželu vše sedí na desetinu milimetru přesně s obrysem trupu, tak to jste na omylu.

Doplněno 2.5.2014

Občas je to s tím volným časem problém a tak zatímco mám s Pikoušem už nějakou tu minutku nalítanou, postupně se stručně vrátím k popisu stavby.

Naposledy jsem skončil u osazení motoru. Po určité zkušenosti mohu konstatovat, že příště bych možná dal regulátor trochu dál od motoru. Monitorování teploty neukazuje nějaké extrémy (max. 60°C regl i motor), ale problémům je asi dobré předcházet než je řešit. Uvidíme.

Trup
Pořadí jednotlivých komponent v trupu je motor, regulátor, baterie, přijímač a serva. Drobnosti jako F5J výškoměr (Jeti MVARIO2), LOLO5+ a kabeláž jsou volně v trupu ložené. Zde jsem udělal chybu a přijímač (Jeti R9) byl původně před servy tzn. ještě v hlavní gondole přístupné přes kabinku. V tomto uspořádání jsem také původně model zalítal. Problém je v tom, že díky přijímači nemohou být baterie umístěné dostatečně daleko vzadu v trupu a model je těžký na čumák. Pro první vzlet jsem tedy na těžiště cca 110mm musel přidat nějaké olovo na ocas.

Po konzultaci s Jardou Vostřelem jsem přijímač dal do trupu za spojku. Přátelé to jsem si užil. Prvně musíte přijímač vsoukat do trupu malým otvorem pro spojku a potom zapojit všechny kabely z jedné i druhé strany-hustý! Určitě si několikrát zkontrolujte co kam a s jakou polaritou strkáte. Já všechno dokonale usadil a s úlevou si „odplivl“, když koukám, že jsem nezapojil Y kabel od BECu. Všechno ven a všechno znovu. Co jsem pronesl na svoji adresu je nepublikovatelné ani po půlnoci-to byla ostatně také doba, kdy jsem to dokončoval (oči v sloup). Konec dobrý, všechno dobré. Baterkám už přijímač nepřekáží a požadované těžiště dosáhnete bez problémů s oběma bateriemi, tzn. 1300mAh (112g) i 850mAh (80g). Těžší baterii už neuvezete, pokud chce těžiště něco kolem 110mm. Na druhé straně není problém přilepit pásek olova na ocas.

Křídla a výškovka
U dokončení křídel nejsou nějaké zásadní záludnosti. Šuplerou (náš prófa z dílen by mi dal, říká se posuvné měřítko!) jsem nastavil hloubku zašroubování „maňásků“ (mosazné páky na klapkách a křidýlkách), serva zalepil do rámečků od servorahmen.de, které Vám Samba model dodá. Rámeček na maličké křidýlkové servo bych si do něčeho rychlejšího asi nedal, ale tady do toho pomaloletu to bude snad OK. Serva se lepí samozřejmě zašroubované v rámečku a doporučil bych nějaký pomalý epoxid. Vnitřní potah křídla i rámeček pořádně zdrsněte. Servo do rámečku zašroubujte zabalené ve „friš“ fólii na svačiny. Páky serv jsem se snažil dělat spíše kratší; na klapce druhá díra (11mm?) a křidýlku krátká páčka (8mm?) V dodávce k modelu jsou pěkné průhledné krytky serv.

Výškovka má chytrý systém náhonu “trubička a tyčka”. Moc pěkné, bez vůlí (zatím).

Kompletace modelu
Máme tedy osazený trup. Křídlo na spojce. Zarovnání výškovky jsem korigoval dvěma vrstvami pásky. To je výhoda pylonu. Těžiště jsem pro zálet zvolil 109mm, ale postupně jsem zkoušel i 112mm a dál, ale nemyslím si, že je to optimální volba. Pro absolutní bezvětří bych končil na cca 111mm a hodně málo klapek (1-2mm). Model má s baterií 1300mAh/70C letovou hmotnost cca 1685g. Baterie stačí na tři vystoupání na hranici 200m. Moc v ní potom už nezůstává (cca 100-200mAh). Lehčí baterie 800mAh Vám ušetří 32g (letovka 1653g).

Váhy modelu
Trup 576g
Výškovka 44g
Levé křídlo 446g
Pravé křídlo 447g
Spojka 60g
Baterie 1300mAh 112g, 800mAh 80g
Zátěž 800g (mosaz)

Nastavení vysílače
Mám čtyři letové fáze.

  • Start. Výškovka trochu potlačená. Motor na přepínači, ale uvažuji o plynovém kniplu.
  • Termika. Na plynu 0-4mm klapek (pokud zmiňuji klapky, tak mám na mysli celou odtokovku). Výškovka v nule. Diferenciace křidýlek žádná. Mix křidýlka->klapky cca 20% výchylky křidýlek. Trochu mixu křidýlka->směrovka.
  • Vzdálenost. Na plynu -1+1mm klapek. Potlačená výškovka -0,3mm(?) Diferenciace stejná jako pro termiku. Éro se ochotně rozjíždí zvláště v náloži 2500g (spokojeně mručím). Při letovce 2500g bych trochu posunul T dozadu, minimálně o 1mm. Lépe model reaguje na povely.
  • Přistání. Normální velký butterfly (klapky dolů, křidýlka nahoru vůbec nedávám nebo snad 1-2mm)

Zálet/pocity
Letí chlapec majestátně, něco jako školní model. Koukám do vysílače a model letí, letí a letí. Na vše je dost času. Trochu mne při odhadu výšky mate velikost modelu; v porovnání s F3B. Stoupá to rychlostí asi 10m/s při cca 45A s vrtulí Aeronaut 12/7.

Večer jsem ukončil naložením celé zátěže (+800g) a letem s Pikoušem 2500g. Jedna báseň. Pokud to budete sundávat z nějakých stratosfér, tak určitě ne po kouli dolů jak s F3B. Je to přeci jenom omotorovaná vylehčená Pampeliška.

Od F3B Kirchheimu jsem uklidil 100kg navijáků, 6000m špagátů, několik beden s kladivy, kladkami a zaměřovači. Již po dva podvečery strkám do kapsy dvě baterie, beru Pikouše a jdu si prostě zalítat. Má to něco do sebe (křením se). Prostě Tichý let…

Doplněno 3.5.2014

Doplním ještě některé informace ze záznamu regulátoru.

zaznamx

  • Motor Mega 16/30/3CE F5J, vrtule Aeronaut Carbon 12×7
  • Proud v ustáleném běhu (stoupavý let) je kolem 45A. Rozběhový proud je větší.
  • Napětí na baterii se na konci motorového letu blíží k omezovací úrovni 9,6V. Asi by bylo dobré omezovač nastavit trochu níž. Třeba na 9,2V.
  • Spotřeba během jednoho motorového letu (letadlo 1700g, 180m, vítr do 3m/s) je přibližně 250-300mAh.

 

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

23 komentářů Pikouš (doplněno 3.5.2014)

  • Petr Dušek

    Snad mohu napsat malou poznámku k osazení. Vrtulové listy Aeronaut při použití přesazeného “Z” trámce celkem spolehlivě uletí ještě před dosažením max. povolených otáček. Jelikož u té Megy tahle situace hrozí, doporučil bych raději uhlíkové listy RFM, rozdíl v ceně zhruba tří stovek se myslím vyplatí.

  • dalibor

    Co se to stalo? Ty už věšíš F3B stíhačku na hřebík? 🙂 🙂
    Nebo,že by ti už štvalo se vláčet s navijákem? 🙂 🙂

  • Re Petr Dušek
    16.4.2014 at 00:20

    “…spolehlivě uletí ještě před dosažením max. povolených otáček” to zní dost varovně. Já tedy přesazený kužel nemám (zatím?). Co těm listům Aeronaut na něm vadí?

    Jinak motor točí při cca 50A/cca 9.000ot./min. a listy mají povolených 13.000. Rezerva tam bude minimálně 20% (15.000?).

    Re dalibor
    16.4.2014 at 09:19

    Naopak. Právě vláčení navijáků je to co mne na této kategorii odjakživa fascinuje. Pomáhá mi to udržovat se v obdivuhodné kondici (pusinkus).

  • Petr Dušek

    Dvakrát jsem poslal komentář, ale asi tam bylo něco pro WordPress závadného… tak to zkusím do třetice bez odkazu.

    Výhodou přesazeného kuželu je, že listy po sklopení lépe přilehnou k trupu, což jistě o několik desetin procenta zlepší výkony modelu… 😀 .
    Tím že listy jsou zavěšeny mimo osu, tak kořen listu je namáhán přídavným momentem, proto vydrží míň než je deklarováno. Ovšem rezerva 9.000/13.000 se zdá být dostatečná, já tipoval že to ta Mega roztočí víc…
    Mně uletěl list 12,5×6 (max. 12.000) už při druhém startu. Před tím jsem naměřil na zemi necelých 11.000 ot. Podobných příkladů se na internetu najde víc.

  • dalibor

    Tý jo Romane,vždyť u toho pak usneš!!! 🙂 To letí pomalu i na plný výkon motoru 🙂 🙂 🙂

  • Re Petr Dušek
    16.4.2014 at 18:15

    “Dvakrát jsem poslal komentář…”, bohužel to je daň za možnost psát bez registrace. Antispam filtr se s ničím dvakrát nemaže.

    “…kořen listu je namáhán přídavným momentem”, jasný, moc díky

    Re dalibor
    16.4.2014 at 19:33

    “…vždyť u toho pak usneš!!!”, mohu ještě poslední položku v konfiguraci zaměnit za gauč (pusinkus)

  • Teda Romane ty to bereš vážně vážně 😀
    S tím gaučem jsi mě pobavil 😉

  • Ahoj Aleši,
    nevím zda vážně či nevážně. Ale docela se na to úplně jiné letadlo těším. Volal mi Rudy Freudenthaler, že mi posílá “Z” kužel a vrtule (překvapilo mne, že taky čte Lomcovák). Prý nepřipustí, že by Pikouš mohl mít o 0,00000001% horší výkony (mrkanec)

  • Romane, tyhle stroje jsou super. Nádherný relax.

  • Ahoj Pavle,
    těším se na to. Asi to bude něco jiného než včerejší trénink v 10m/s se 4000g F3B nacpaným wolframem a zatáčkami ve 180km/h 3m nad zemí. Házet si to sám “obouruč” (přes hlavu jednou rukou to nedám, nejsem Kohout) a spoléhat se na to, že vždy zavčas najdeš po odhodu kniply do 1s po hmatu, to je rovněž “nádherný relax”.

    …no, do 14dní musí být Pikouš hotový. Chtěl bych jet na F5J Poříčí.

  • Romane, jine to bude jen trosicku ;). Ja si pro zmenu chystam Stingera, tak jsem zvedavy, jak mi to s nim na svahu pujde. Drzim palce na soutezi.

  • Díky za palce, nápodobně. Stinger je super éro. Mizíme na Světový pohár F3B do Němec. S Pikoušem jsem nepohnul (protáhlá huba). Budu to muset nějak stihnout příští týden.

  • Tomas Hruby

    Romane, Mega 16/30 je pro F5J zbytečně velká, létám Storka s 16/15 a i to je až moc, úplně by stačila Mega 16/7 (samozřejmě s Kontronik převodovkou). Regl stačí i nový Castle Talon 35A, baterky mám také 70C TP 3s850mAh, ale jarní tréning jsem začal s levnými Turnigy 45C 3s850mAh a byly také naprosto v pohodě.
    Ten malý Talon má papírově BEC dokonce silnější než Edge, což nemusí být kec, je totiž řešený nějak jinak – s fixním napětím, zatímco u Edge jde přes CastleLink výstupní napětí nastavovat. Jinak pokud chceš Edge kvůli výstupnímu napětí pro HV serva, což by Talon diskvalifikovalo, tak popravdě trochu nechápu, proč raději nepoužiješ pro napájení pouze dvoučlánek a BEC nevynecháš úplně? Nebyl by to žádný problém, stačí použít motor s vyšším kV, proud při 2s postačí něco kolem 45-50A (u 3s 30-35A). Tohle by z hlediska spolehlivosti napájení bylo přece naprosto optimální…

  • Ahoj Tomáši,
    nojo, už to mám na polici, tak uvidíme co z toho vznikne. K tomu 2S mi snad trochu vrtá v hlavě, co na to budou říkat serva a Rx, když to bude bez stabilizátoru natvrdo připojené k pohonné baterce. To si myslím, že není dobrý nápad(?)

  • Tomas Hruby

    Podle mě hrozí problém pouze v případě, že by byl pokles napětí při zaplém motoru nějak extrémní – ne že by serva přestala chodit, ale řekněme, že by při motorovém letu byla slabší a pomalejší než pak v kluzu. Ale je to reálný problém při rychlostech letu F5J? Jinak samozřejmě bych do přívodu od pohonného aku dal toroid a možná i LowESR, ale to je spíš pro jistotu.
    Abych byl objektivní – možná přeci jen jeden problém. Nevěřím, že bude sebemenší problém při chodu motoru. Umím si ale představit, že by regl hodil nějaký puls do baterky v momentu aktivace brzdy. Tohle by asi neuškodilo změřit předem, pokud by se ale žádný problém neobjevil, tak jsem přesvědčen, že to nutně musí být naopak spolehlivější, než jakýkoli BEC – kde není žádná elektronika na změnu napětí, tam taky žádná nemůže vyhořet 🙂

  • Re Tomas Hruby
    25.4.2014 at 09:12

    Tomáši,
    experimenty tohoto druhu přenechám těm zkušeným. Vyzkoušej to a po roce lítání o tom něco napiš. Já zatím řeším, abych éro stihl postavit do víkendu.

  • Wasa

    Romane a nezaložíš novú sekciu F5J? Asi bude mať perspektívu… 🙂

  • Ahoj Peter,
    nevím, zda 3-4 závody za rok si zaslouží rubriku F5J na Lomcováku. Uvidíme. Nicméně v hlavě mám text z mé čtyřdenní zkušenosti s touto kategorií včetně jednoho závodu. To bude ostré jak břitva a nebudu šanovat nikoho a nic (šok).

  • Ještě bych se chtěl vrátit ke kuželu RF s “Z” trámcem. Objednal jsem ho společně s listy RF 12,5×6,5. Chyba lávky!

    Kořen listů vrtule má takový tvar, že vrtule se nejen nemůže plně rozevřít, ale ani zavřít (přilehnout k trupu). Pokud bych to chtěl vyřešit, tak bych musel hodně pilovat a řezat nejen kužel, ale i kořen vrtule. Do toho ovšem nejdu. Kužel i vrtuli vracím.

  • Petr Dušek

    Já mám kužel “Hyper spinner” 38/5/0 od Vladimir’s model a čínské uhlíkové listy 12×6,5. Pasuje to bez problému včetně sklápění k trupu. Má to jen jeden háček, že k tomu zatím nemám letadlo… 😉 .
    Pokud bychom se potkali v Hořicích, můžeme to klidně na Pikoušovi vyzkoušet.