Obří chaos

Volá mi Vašek Vojtíšek, že se nějakým řízením osudu ocitl na srazu obrů a ať se přijedu podívat. Něco utrousil i o tom,  že bych si mohl zkusit i 5,5m Swifta (akrobatický větroň).

Překrásné počasí sobotního odpoledne a vidina kočírování skoro 6m kousku mne přesvědčily, že se pojedu podívat na letovou plochu poblíž Koněpruských jeskyní.

Přibližně po 30minutách jízdy z Prahy směrem na Plzeň ( Vávro…) jsem byl na místě. Překvapila mě překrásná krajina Českého krasu.

Již ze silnice byly vidět velké modely větroňů. Po příjezdu jsem sledoval dění na ploše, Vaškovi jsem na Swifta přilepil kameru a těšil se, že si ho zkusím i ve vzduchu. Nakonec se na mne opravdu dostalo. Paráda, je to jako když z mrštného Porscheho (F3B) přesednete za volant kamionu. Má to něco do sebe, prostě úplně jiný zážitek. Byl už podvečer a termika, kde nic tu nic. Moje potěšení tedy netrvalo věčně.

Zato později se začaly dít věci! Nevím, co se odehrálo (možná už únava pilotů a ztráta koncentrace), ale pobyt nejen v okolí letové plochy se stával doslova nebezpečný. Letadla přistávala proti sobě, pár se jich skácelo hned na vleku, při přistání to jeden větroň načudil do druhého, vlečná málem přizabila kameramana, kolem svištěly lana velkých vlečných.  Nestačil jsem se divit a myslím, že jsem nebyl sám, protože někteří úzkostlivější jedinci začali přenášet své modely do ústraní v předtuše něčeho neočekávaného. Co se dělo ve vzduchu byl dokonalý chaos (nevylučují se ty dvě slova? dokonalý-chaos).

S Vaškem chvíli kecáme u sudu piva, když se údolím rozlehne neskutečná rána. Tady mají myslivci asi střelnici, ne?!  Omyl, snad 30kg vlečná to nahulila do lesa vzdáleného asi 400m! Pravděpodobně došly baterky…

…no a potom jsem už raději odjel. Za volantem jsem byl poněkud přikrčený, protože co kdyby nějaká 20kg obluda skončila na mé už jednou svařené střeše.

P.S. Pokud se podíváte pozorně na pravou část výškovky úvodní fotografie Swifta, tak ta čárka je kamera. Zde si můžete přehrát první záznam a druhý záznam.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

26 comments to Obří chaos

  • Čtu tady silná slova, Byl jsem teď pryč na služební cestě a tak jsem ještě nestačil o akci sesmolit článeček na web (http://www.kolmanl.info), tak se zatím vyjádřím tady.

    „pobyt nejen v okolí letové plochy se stával doslova nebezpečný“: V okolí letové plochy neměly odložené modely co dělat. Na brífinku bylo jasně řečeno, kde je stojánka. To že jsme modely měli poskládané vedle prahu dráhy a v těchto místech i žvanili je naše lenost. Na to opravdu platí jen ta zde řečená hůl a vyháně a vyhánět.

    „kolem svištěly lana velkých vlečných“: Lana svištěla, ale nejdál travou těsně vedle kraje dráhy nebo na druhou stranu od stojánky. Učitě nikomu nesvištělo lano kolem židličky, když odpočíval, nebo kolem jeho auta.

    „vlečná málem přizabila kameramana“: Ten kameraman, který zalehl před startujícím vlekem jsem byl já. Občas se s kamerou nebo foťákem musím za záběrem vypravit do míst, kde musím mít „oči i na zádech“, počítat s tím, že budu muset uhýbat a nebojím se použít i toho výrazu – trochu riskovat. Bez takového risku nevznikne třeba takováto fotka: http://www.kolmanl.info/ranap_2008/img00003.jpg To jsem se taky musel postavit před ty kluky. Je to focené 28 mm objektivem a tak stojím opravdu blízko. Kluci si už na mě zvykli a počítají se mnou. Tady v tomto případě vlek utekl ze směru a vzhledem k odporu velkého Pionýra se zvedal o trochu pomaleji, než jsem si odhadl vzdálenost, na kterou jsem vedle dráhy poodešel. Stačilo by se jen sehnout, ale protože se mám rád, tak jsem raději opravdu splynul se zemí. Bez podobných risků nevziknou zajímavé záběry, bez nějakého risku nebude k vidění pěkný průlet na zádech, dvojvlek, trojvlek, čtyřvlek … 😉

  • Rád bych se taky zapojil do diskuze, ale můj ukecanější příspevěk systém Lomcováku nepojme. Takže zde: http://www.kolmanl.info?show=SHOW_TXT&alias=VIBY_2010_POL1

  • Adam

    V příspěvku Libora Kolmana je asi všechno podstatné. S tou dobrovolnou kázní je to dost špatné a nemusí jít o úmyslné vykašlání na bezpečnost. Já jsem tam poprvé vypustil nového Spatze – 3,6 m, 5 kg. Byl to můj tak 5. aerovlek. Byl jsem z toho tak zblblý, že kdyby mě nevyzvali, abych zmizel ze startovací dráhy, tak si na to nevzpomenu. Doufám, že si téhle debaty nevšimne ÚCL, byla by to další voda na jejich mlejn.

  • Zdravím Vás chlapi (ženskou jsem tam za vysílačem neviděl) vespolek. Asi nemá smysl zde polemizovat nad nepodstatnými věcmi. Pro mne ta chvíle, co jsem měl možnost strávit na louce za Vinařicemi, byla ukázkou elementární nedisciplinovanosti. Zdůrazňuji slovo „chvíle“. Že jste tam byli dva dny, že jste si perfektně zalítali, o tom nepochybuji ani vteřinu a přeji Vám to. Nic to ovšem nemění na základním sdělení původních pár vět, které jsem o Vašem setkání napsal.

    Ti,kteří mne znají, tak snad potvrdí, že nejsem žádný suchar. V podstatě jsem pro každou „špatnost“ a bláznivý nápad. Nepočítám se ani mezi modeláře teoretiky (…a že jich je požehnaně!). Píšu pouze o tom co jsem zkusil, viděl a udělal špatně.

    Lítání s velkými větroni musí být opravdová paráda a mně se moc líbilo svezení se Swiftem. Dobrá viditelnost velkého modelu, vysoká Reynoldsova čísla, perfektní klouzavost a z toho všeho plynoucí obrovský akční rádius modelu. Sen ticholetce.

    Poradím Vám jednu věc. Pilot nemá šanci sledovat dění kolem. Vždy když letíte, KAŽDÝ mějte u sebe navigátora. Zkušený kamarád, který je schopen za Vás vyhodnotit jakoukoliv situaci, se vyvažuje zlatem.

    Upozorní Vás na kroužící havrany (přesuň se víc vpravo, krouží tam, určitě tam bude lepší vzduch), bude Vás směřovat do prostoru, kde není tak těsno (drž se spíš napravo, jsou tam dva modely na finále a nemají možnost jakékoliv korekce).

    Netahej za to tolik ty dobytku, nech to letět, vždyť se ti to pořád kácí. Navigátor má čas zhodnotit situaci na přistávací ploše a řekne, na tohle se vykašli, dráha je plná, jsou tam lidi, běž 30m do vysoké trávy vedle dráhy, dál nechoď, je tam hromada kamení. Vítr ti jde zleva, zkus to korigovat skluzem.

    Nějak to blbě vidím v té dálce, dívej se raději se mnou. OK, vidím to, dej si kontra a lehce přitahuj ať se to nesveze po křídle. Letíš na nás je to dobré, zkus si přitáhnout, ukáže ti břicho a už to bude OK. Už to vidíš?

    Tak to je v řiti, neřídím to! Navigátor ví na jakém letím kanále a křičí na ostatní jestli, někdo nezapnul náš kanál. Sesypalo se to. Klid, počkej tady, dojdu si do auta pro GPSku, pojítka (nebo aspoň mobil) a zaměříme to, pamatuj si přesně směr. Vysílač ber sebou, v kukuřici to bez něj nenajdeme (vrkej servama, neslyšíš to?).

    Těch scénářů, kdy Vám pomůže dobrý navigátor, je milion. Všechny jsem je zažil na vlastní kůži.

    Tak se mějte a ať vám to lítá.

  • Adam

    Roman : Všechno je pravda. Normálně to asi takhle probíhá. Já se odvážím lítat sám bez poradce jen s malým ( 2,25 m ) elektroletem.Navíc kromě sledování okolí, termiky, přistávací plochy atd. je dobré aby navigátor sledoval i Jetibox při použití duplexového varia. Je to fajn věc, ale vždy znovu po kouknutí hledat model na obloze není sranda. Taky vyrobit vývrtku blbou pilotáží není problém. Já jsem prolítnul poprvé Spatze s pomocí kolegy, který stejný ( trochu větší ) model stihnul o pár měsíců dříva a byl jsem nadšený. Těch 5 kilo lítá jako V dvojka.

  • Ahoj Lomcovaci,
    jsem jeden z tech co sleduji Lomcovaka z temnoty a ted jsem se odhodlal vystoupit a prednest rec. Ziji v Melbourne a aerovlek je tady kazdou prvni sobotu v mesici. Musim rici, ze jsem jeste nevidel havarii zpusobenou spatnou komunikaci nebo nedorozumenim mezi piloty. Ale pri kazde vetsi akci je tady jeden clen klubu jako director a ma na starosti provoz na letisti – tedy na startovni – pristavaci plose. Kazdy pilot se musi pred startem ci pred pristanim ohlasit a director da souhlas ci ne. Kdyz jde pilot pro model na pristavaci plochu, tak se musi rovnez ohlasit. Nekdy mi to pripada trochu „nasponovane“ a utazene, ale ty modely (a zdravi) za to stoji, je spousta penez a casu.
    Preji vsechna pefectni pristani.