Pravidla pro Zimní ligu-návrh RCV3 (doplněno 22.10.2009)

Pořadatelé mi zaslali návrh pravidel (DOC) pro letošní ročník Zimní ligy v Týnci nad Sázavou (RCV3). Jedná se v podstatě o převzetí definice úlohy A (termika) z kategorie F3B. Pro ty, kteří se v textu nechtějí moc „prohrabovat“, bych uvedl asi nejdůležitější body:

  1. Lítá se 150m silonu (upřesnění; 300m silonu a 150m kladka)
  2. Pohonná baterie navijáku musí být 12V/max. 510A (EN) CCA (detaily viz.pravidla)
  3. Celá soustava naviják-baterie musí mít vnitřní odpor vyšší než 0,023Ohm (detaily viz.pravidla)
  4. 12min pracovního času, letový čas 10min, neomezený počet pokusů
  5. Čas a vzdálenost se měří až po zastavení modelu (na F3J se měří čas po dotyku se zemí)
  6. První 2 metry při přistání se počítají po 20cm
  7. Navijáky nezajišťuje pořadatel tzn. každý (každé družstvo) má svůj!

Tolik tedy snad to podstatné. Teď už si jenom přát, aby bylo počasí na naší straně. Splašte doma něco co přežije start a přijďte si zalítat.

Doplněno 22.10.2009

Konečný návrh pravidel nově vznikající kategorie RCVN z 22.10.2009 (PDF).

43 comments to Pravidla pro Zimní ligu-návrh RCV3 (doplněno 22.10.2009)

  • Tomáš

    Romane už se těším. Oprášil jsem futrály od prachu a můj ghostík se už nemůže dočkat.

  • Jsem nad tim krapet premyslel a myslim si, ze po obkladu co jsme letos obcas vsichni na Acku-termice dostali na ruznych zavodech v CR i po Evrope, bychom asi povinne meli pres zimu tuhle ligu absolvovat 🙂

  • 2 Pavel: Kdyz se zadari, tak pristi rok by mohly byt navijaky povolene na RC V2 (na zavodech v Ceske Trebove 100% ), takze jste vitani 😉

  • …tak jsem snad i náhodou zabrousil na webu LMK Česká Třebová na diskuzi o možnosti zavedení navijáků v RCV2 nebo F3J. Docela čumím. Kluci nešetří nikoho (smích).

    Jo Michale, na navijákový Jéčka (nebo jsou to už vlastně Béčka?) si rád přijedu zalítat. Každé srovnání je pro mě přínosné a poučné. My (F3B) neumíme moc lítat se směrovkou a vy (F3J) zase neumíte lítat rychle a rovně. Chtělo by to dát nějak dohromady.

  • 2 Roman: Jojo, mame u nas obcas docela veselo 🙂 Ale ve veci navijaku jsme ( kupodivu 😉 )zajedno. Ted by to jeste chtelo, aby i tem „nahore“ konecne doslo, ze vetrone F3F-B-J (a take RC V2) nejsou male samostatne rybnicky ale jedno docela velky jezero a ze stavet mezi ne jakoukoliv umelou zed v podobe nejakych omezeni v pravidlech, je nesmysl. To, ze si budu muset na kazdou kategorii porizovat special asi moc novych lidi neprilaka…. Ale mit jedno letadlo, se kterym muzu na 4 kategorie, to uz zni lakaveji… 😉

  • Já jsem asi natvrdlej, ale napiš mi stručně, kde je vlastně problém. Já jsem z té hromady příspěvků nepochopil v čem jste zajedno.

  • 2 Roman: Hlavni problem je v tom, ze na pampeliskarskych zavodech pomalu ubyva soutezicich, neobjevuji se nove tvare, celkovy vekovy prumer hodne roste a je velky problem sehnat vlekare. Pred dvouma rokama se to jeden kolega pokousel „resit“ navrhem na jednoho bezce, ale to by situaci jen zhorsilo. Letos se na nekterych zavodech RC V2 „tajne“ letalo na navijaku a to bez problemu (soubezny provoz vlekari+navijaky). Obecne se vetsina lidi priklani k tomu navijaky povolit. Jenze reakce „svazu“ je takova, ze prijdou s novou kategorii, kde se ale leta POUZE NA NAVIJAKU. Je nas „pet a pul“ a misto toho, aby bylo na zavodech stavajicich kategorii vic lidi tak prijdou s novou kategorii, ktera ty lidi naopak odlaka…. Misto toho, aby byla jedna poradna soutez s 30 lidma budou 3 poutovky po 10….

  • …aha, pomalu se mi skládá mozaika kauzy „navijáky mezi pampeliškářema“. V neděli (18.10.) jsem měl shodou okolností možnost vyslechnout diskuzi zainteresovaných na závodech v Týnci. Přítomná byla kromě „svazu“ i naše F3J elita (Pavel Krištof; pro mne bylo zajímavé zjištění, že jsem se s ním shodnul v podstatě naprosto na všem) i lidé, kteří pravidelně lítají RCV2 (Honza Micka a další). Celou dobu lilo a tak bylo poměrně dost času probrat většinu detailů z pravidel u nově navrhované kategorie RCVN.

    Pokud jsem měl možnost slyšet a pochopit, základní problémy jsou asi dva, detaily teď neřeším. Popíšu svůj pohled na věc.

    Bezpečnost
    Současný provoz navijáku a běžců vidím jako opravdu problematický. Ve skutečnosti bych řekl, že já bych mezi startujícími navijáky neběhal ani, kdyby mi platili zlatem. Tys na několika F3B závodech (tam je to o navijácích) byl a zeptám se Tě, běhal bys mezi 10-12 startujícími letadly? Padaly tam návrhy o tom, že o pořadí startujících by měl rozhodovat startér, který by čekal, až se mu bude situace zdát bezpečná a dá pokyn ke startu/běhu dalšího závodníka. To je ovšem naivní představa.

    Je zde evidentní nevýhoda těch, co budou mezi posledními. Ten co startoval první má k dispozici celé dvě minuty (např. při scénáři 12/10) na zopakování startu tzn. stihne klidně i další dva. Já jsem dostal „peška“ budu muset čekat až nakonec a třeba to ani nestihnu během volného okna 2 minut? Nedej bože aby mi prasknul špagát a já musel opakovat, to jsi hned bez 1minuty letového času (opakování startu je cca 60sec). Mezi tím dvěma lidem během startu praskne špagát, budou ti do toho přistávat na opakování a budou se dožadovat startu. A podruhé je začneš znevýhodňovat.

    V F3B ani v F3J pořadí startu při letu na čas (F3B úloha A) nikdo neurčuje a pokud by to mělo mít smysl, myslím, že by se tam osoba rozhodující o pořadí startu již dávno objevila. Za chvíli se najdou lidé, kteří obviní startéra z toho, že nechal odstartovat někoho dřív než druhého…?

    Se startéry máme my v F3B hodně bohaté zkušenosti a existuje jediná úloha, kdy startér pouze uděluje souhlas ke startu pilota-průlety (neboli vzdálenost). Zdůrazňuji, uděluje souhlas-NEurčuje pořadí, závodník si totiž o pořadí říká ve stylu „kdo první přijde-nahlásí, první mele“. Já jsem dělal s Hrochem startéra teď na MS F3B v Ivančicích a zeptej se mě nebo Hrocha jaké to bylo. Udělej si delší volno…

    Určitě někdo může nanést argument, tak udělejme rozestup mezi startujícími třeba 15m (tak je to v F3J?). A to má každé modelářské letiště v této republice na šířku 90-100m (6 startujících)? Já takové (modelářské) neznám. A stejně to ničemu nepomůže, protože při stahovaní padáku navijákem je rádius dosahu mnohem větší než 15m od vedlejšího startujícího. Asi si nikdo neuvědomuje, jakou rychlost má padáček od navijáku při stahování (příkon před výstřelem 4kW). To není pozvolna padající kus hadru za vyčerpanou, po vzduchu lapající dvojicí souchotinářů-vlekařů (smích). Věřím, že Tě nemusím přesvědčovat, že tímto padáčkem s kovovým kroužkem dostaneš jenom jednou…

    Myslím si, že koexistence navijáků a lidí pohybujích se v dosahu silonu na navijáku je z bezpečnostního hlediska neúnosným rizikem. Lidé, kteří tvrdí opak by se měli jednou podívat na F3B závody, které jsou na startu z navijáku založeny. Nechal bych je tam chvíli „promenádovat“ mezi svištícími a křižujícími špagáty; rychle by změnili názor.

    Navijáky
    Údajně byl návrh, aby se do RCV2 pravidel přidala možnost startu navijáku, tečka. Nikdo neřekl jaký naviják, jaká baterie. To ale není dobrá cesta. Pokud nebudou omezující podmínky pro naviják, tak si udělám naviják takový, že RCV2 bude soutěž navijáků a ne pilotů. Budu se totiž střílet do 250m (300m silonu) nebo i výš pokaždé a nalítat z této výšky 7minut (RCV2) určitě není o pilotním umění. To snad ale nikdo nechce nebo ano?

    Já netvrdím, že definice omezení navijáku má být podle F3B. Já jen vím, že tuto definici vymýšlely nějaké hlavy za posledních 30-40let co se F3B lítá. Vymyslete si svoji definici (vymýšlejte vymyšlené), ale nějak výkon celé startovací soustavy naviják-baterie omezte.

    Ostatní
    Další detaily moc neřeším. Kolik trestných vteřin za přelítání maxa, kolik za přistání, kolik pomocníků, kdo bude stát u kladky a stahovat padák, tak aby nepřeřezal ostatní atd. atd.

    Je toho hodně k řešení a máš pravdu, že by bylo dobré, kdyby se na soutěžích scházelo co nejvíce lidí. O tom není pochyb. Že navijáky a vše s tím související je poměrně drahá záležitost o tom rovněž není pochyb. Pokud se parta lidí domluví a koupí jeden naviják (třeba F3B specifikace), tak ty náklady nejsou zase tak hrozivé. 25000 děleno 4 (parta?) je něco přes 6 tisíc. Ať mi nikdo kdo lítá kompozity nevykládá, že ho ta částka zruinuje.

    Já se nechci nikoho zastávat ani někoho odsuzovat, ale mám pocit, že hodně lidí nemá o navijáku a vším co s tím souvisí ani tušení. Na druhou stranu si myslím, že „svaz“ by měl pečlivě a trpělivě naslouchat lidem. Od toho tady je.

    P.S. Jóó chlapi, a až budete mít navijáky, tak si konečně přijďte zalítat kategorii, která je opravdu o umění lítat-F3B. Tam totiž i když s modelem třeba pětkrát „fláknete“ na hlavičku hřebíku (v přistávacím terči) v 10:0000000001, tak to vůbec nic neznamená (lehká provokace).

  • AH

    Zdravím a koukám, že diskuze o navijácích se stěhuje na Lomcovák.
    My co propagujeme povolení vlekání na navijáku v RCV2, vůbec neřešíme plochu o šířce 100 m, protože na takové nelétáme. Běžné závody se létají na maximálně 4 startovištích ale většinou na 3. Pokud bude naviják povolen, tak bude jedna parta létat z navijáku a druhá z ručního vleku!!! nebo všichni postupně z navijáku. Těch co chtějí vlekat ručně už moc není. Věkový průměr u V2 se blíží k padesátce a na některých závodech je ještě vyšší. Letos, až na vyjímky byla účast mezi 7 až 14 starujícími. Zavedením navijáků a zvolením vhodných termínů přibudou soutěžící F3B, F3F. V našem regionu chlapi z Ústí n.O., Vašek Vojtíšek a možná další.
    Nám nejde o výstřel do 250 m, ale o to dostat letadlo nahoru.

  • Zdeněk Nespěchal

    Patřím k pampeliškářům a ještě k tomu, k těm dříve narozeným. V2 létám 25 roků (cca) a F3J od doby , kdy byla zavedena (první soutěž v ČR mohla být u nás v Holicích), dnes už je moc nelétám, dostavila se pohodlnost.
    Zavedení navijáků do V2 naráží na zaklínadlo zvané bezpečnost. Vy všichni co je moc nélétáte, stále argumentujete nebezpečím zranění vlekařů, kteří se pohybují v prostoru kladek. Vzdálenost přistávacích bodů je podle pravidel min. 15 m. Když z toho budu vycházet, tak se dá snadno zajiit, aby byl nejbližší vlekař od kladky také min. těch 15 m. Organizací startovišť, lépe řečeno celé plochy vymezené pro soutěžní lety, se dá stanovit, že vlekaři dubou na závětrné straně startovišť s navijáky. To proto, aby těm, co nestihnout běžet, nepadaly silony přes navijáky. I kdyby potom startovali všichni najednou, tak běžci budou při vypuštění modelů minimálně cca 15 až 20 m za úrovní kladek a ještě nejméně 15 stranou. Jaké jim potom hrozí nebezpečí.
    Byl jsem se letos podívat v Ivančicích. Zrovna ten deštivý den. Létala se termika a rychlost. Béčka se mi líbí, ale létat je už nebudu. Všiml jsem si jedné věci. Při startech v těch dvou úlohách, které jsem viděl, stálo u kladek několik pomocníků s rukavicemi a přidržovali stahované silony, aby je pak vraceli k navijákům. Myslíš Romane, že jim hrozilo menší nebezpečí zranění, než vlekařům ve V2, kdyby se povolily navijáky, za podmínek, které jsem popsal, než těm pomocníkům v F3B?
    A ještě jedna věc. Ve V2 se dnes běžně startuje postupně, zvlášť, když vítr nefouká přímop po ploše. První jde ten na návětrné straně. Pořadí neurčuje startér, je na dohodě soutěžících. Je to proto, že splnit podmínku z pravidel během odstranit vlasec, tak aby nepadal přes ostatní, se nezvládá. Že má ten poslední nevýhodu v tom, že má kratší pracovní čas, to je fakt. Ale zase má výhodu v tom, že ostatní už přečetli vzduch a on se chytá na ně. Zatím jsem nezažil konflikt, plynoucí s této dohody. Je to možná i proto, že je pracovní čas 10 min. a letový max. 7 min. I když startuji poslední, mám obvykle dost času se rozhodnout o opravě a uskutečnit ji před třetí min. prac. času, abych 7 min. mohl nalétat.
    Ještě k nákladům. Pořízení klubového navijáku je bezesporu rozmělní. Ovšem stejně je potom potřeba místo 150 m vlasce 300 m na jeden návlek a pak je tam ještě baterie. Je dost lidí, kteří si pořídili kompozitové F3J a investici do navijáku buď nechtějí dát nebo na ni prostě nemají. To budou pak ti, kteří ze soutěží obejdou. V2 jsou levnější kategorií a měli by ní zůstat.
    Domnívám se, že za bezpečnost při soutěži odpovídá pořadatel. Nebojím se říct, že problém v bezpečnosti při zavedení navijáků do V2 nevidím a ani nikdo v České Třebové.
    Zd.

  • Super!!!! Konecne s chladnou hlavou napsany nazor a zkusenosti nekoho, kdo na navijacich uz dlouho leta. Pokusim se v par bodech pridat svuj pohled na vec.

    Nejake direktivni urcovani, kdo poleti prvni a kdo posledni je nesmysl, presne z tech duvodu
    co pises. Maximalne muze jit o dohodu dvou pilotu vedle sebe, ze jeden poleti driv.
    Spolecny provoz: Kdyby na zavodech bylo tolik lidi, aby startovalo najednou 10-12
    letadel,tak by navijaky nikdo neresil, protoze by bylo i dost vlekaru 🙂 120m dlouha winch-line jako v Mnichove u nas rozhodne nehrozi:-) Prumerny pocet soutezicich na V2 je 10-15 (ale takovych zavodu je kazdy vikend nekolik!!!!!), takze se lita vetsinou po 3-4 a tam se to podle me uz uhlidat da. A prave na takovych zavodech by byl navijak nejvic potreba. Psal mi to v mejlu i Jo Grinni (v Norsku litaji na navijacich J-cka), ze na malych zavodech je to velky prinos a na velkych zavodech navijak neni potreba.
    Bezpecnost: Tady by se dalo HODNE veci vyresit organizaci na plose. Navijakare by bylo
    nejlepsi dat vsechny do jedny,dvou, trech rund, a stejne tak i ty, kteri by vlekali rucne.
    Pak by to bylo v pohode ale otazka je, jak by to bylo s hledanim tolika bezcu najednou…
    Pripadne nechat jedno (dve, tri…) startoviste jen na rucni vleky, ostatni jen na navijaky
    a nechat mezi nima co nejvetsi rozestup (stale mluvim o malych zavodech s 10-15 lidma a
    rundama po 3-5!). Vzdalenost kladky by byla 150m, jako u rucniho silonu, takze bezci by se pri vleku pohybovali dost daleko pred ni. Poskozeni navijakoveho silonu u kladky silonem od bezcu by
    se dalo predejit tak ze od kladky natahnes jeste jeden provaz smerem k navijaku po kterem
    ten stahovany silon sklouzne a samozrejme ohleduplnym chovanim bezcu.

    Navijaky: definice F3B bez debat, nic lepsiho se asi vymyslet neda 🙂 Jen nemas pravdu v
    tom, ze bez omezeni by z V2 by byla soutez navijaku 🙂 Na to, aby jsi byl na bedne, tak
    potrebujes 3x 7:00 + 100 (to totiz dava dost lidi pravidelne i z rucniho vleku) a to za tebe
    zadny navijak nezaleti 🙂

    Ostatni: Bodovani dle V2 ma proti „Tyneckemu“ navrhu obrovskou vyhodu v tom, ze je nenarocne
    na poradatele (jeden rozpis stejny po cely zavod, zadne prepocty….) a ze je nezavisle na
    poctu soutezicich. Poradatele maji V2 zazite a navijak na tom nic nezmeni. Tynecky navrh
    jsou J-cka bez finale a podivej se do kalendare, kolik poradatelu F3J zavodu se v CZ
    najde…. Trebova, Tynec, Hermanuv Mestec a Jenisov…..
    S dalsima „detailama“ mas pravdu, ten navrh kolegy z klubu je mirne receno hodne neuplny a
    na schuzi jsem navrhoval, aby ho stahnul, protoze jinak to bude stejne zamitnuto.

  • Jirka L

    Doplnil bych jen to, že současný provoz navijáků a vlekařů jsme vyzkoušeli na naší soutěži V2, kde byla 4 klasická a 1 navijákové startoviště. Vše proběhlo bez potíží. Nějak tak intuitivně jsme startoviště uspořádali tak, jak píše Zd.N. Proti použití navijáku skoro nikdo neprotestoval a to málo soutěžících přestalo protestovat poté, co zjistilo, že výšky z navijáku jsou nižší. Přece jen 3,6m obluda navržená spíše na vztlak (vysoký odpor na vyšší rychlosti) navíc s nízkou tuhostí křídel moc dobrý výstřel neudělá. Navíc neum startujících na navijáku to podtrhnul. samozřejmě se dá namítat, že start se dá naučit a éro může být řádově tužší. Ale ruku na srdce, kdo by létal za všech okolností s érem tuhým, ale 2.30 kg, když teď má 2.0 kg. Ve větru tužší éro a naviják lze eliminovat tím, že půjdu „napřímo“. Snad jen boční vítr může být předmětem dsikuze.To už jsem ale zaběhl mimo.
    Všeobecně jsem chtěl říct, že snad až na MČR (kde je víc soutěžících) je současný provoz docela dobře možný

  • AH

    Návrh na doplnění pravidel dostal jak Karel K., tak předsednictvo KLeM a uvidíme co s tím udělají???

  • Ahoj AH, Zdeňku, Michale a Jirko,
    především bych chtěl předeslat, že nebylo mým úmyslem odvést diskuzi z webu LMK Č.T. sem na Lomcovák. Já jsem si tady jen chtěl „veřejně pošpitat“ s Michalem a slyšet argumenty zastánců navijáků v RCV2. Já proti navijákům v RCV2 totiž vůbec nic nemám, pouze jsem se pokoušel lidem vysvětlit, jak vidím navijáky já.

    Koukám, že s omezením navijáku není žádný větší problém a jeho specifikace by mohla být velice podobná té F3B, děláte dobře (úsměv). Toto je tedy „vyřešeno“. Pouze přemýšlím nad dodatky typu „Nám nejde o výstřel do 250 m, ale o to dostat letadlo nahoru“ případně „to totiž dává dost lidi pravidelně i z ručního vleku“. Mám tomu rozumět tak, že to nalítá každý a je to pouze o přistání? K tomu se ale nevracejme, prostě to tak lítáte a baví Vás to. Dokonce, jak tvrdí Michal, je zde během víkendu hromada soutěží po celé naší krásné vlasti. To je silný argument.

    Trochu mi už ale nejsou jasné Vaše argumenty týkající se bezpečnosti resp. soužití navijáků a lidí pohybujících se v operačním prostoru natažených silonů. Působí to na mě dojmem, že zde nemáte příliš jasno, jak to řešit.

    Jednou mluvíte o postupném startu a připouštíte nevýhodu posledního, jednou čekání v podstatě nepřipouštíte a maximálně se mají dohodnout třeba pouze sousední dva závodníci atd. Pokud stojí na startovní čáře 3 nebo 4 piloti, tak opravdu celý problém je poněkud v jiném světle, než když jich tam je 6,8 nebo 10. Tzn. Vy ani nepočítáte, že by se na soutěžích RCV2 sešlo víc jak 10-15 lidí? Ale vždyť chcete, aby to byla kategorie, která přitáhne hromadu lidí a sešlo se Vás tam třeba 30 a nebo ještě víc. A potom budete taky startovat po třech?

    Zdeňku, pomocník F3B stojící u kladky nemá nic jiného na starosti než v rukavicí směrovat svinující se špagát. Sleduje ho (padák), ve vlastním zájmu velice pozorně a dává operátorovi navijáku signály, kdy má třeba přestat svinovat. Inteligentní a zkušený operátor navijáku většinou zavčas dá „nohu z plynu“, aby právě dojezd padáku nikoho neohrožoval. Pohyb kolem kladek určitě není nejbezpečnější místo na světě, to s Tebou souhlasím.

    Je zde ovšem evidentní rozdíl mezi dvěma běžci, kteří vlekají model. Ti totiž nevědí co dříve sledovat, jestli vlekaný model, prostor kam běží, kolem lítající padáky, svůj silon, který je vezme co nejdříve přes záda, případně letadla, vypadnuvší z vleku. To vše dostává dramatickou příchuť v okamžiku, kdy fouká na devadesát tzn. kolmo z boku.

    Mějme modelovou situaci. Vzletová plocha je orientovaná sever (0°), jih (180°). Stanoviště pilotů na jihu a kladky na severu. Přes den se začne vítr stáčet ze severu na východ až fouká nakonec z východu. Vítr tedy jde z úhlu 90° na směr startu.

    Zdeněk píše: „…že vlekaři budou na závětrné straně startovišť s navijáky“. Dále potom : „Ve V2 se dnes běžně startuje postupně, zvlášť, když vítr nefouká přímo po ploše. První jde ten na návětrné straně“.
    To znamená, že běžci stojí nalevo od navijáků. Pokud by chtěli startovat přes kladku, tak stojí ve vzdálenost menší než 150m od startovací čáry. Chápu to dobře?

    Běžet budou na sever, ale startovat budou první navijáky, protože ty jsou na návětrné straně (jak píše Zdeněk). V tom případě všechny stahované silony jdou přesně přes běžce, protože je vítr snese na západ. To určitě není dobrý nápad.

    Řešením by bylo přesně opačné uspořádání. Běžci na návětrné straně tzn. na východě. Oni by běželi první, aby je neohrožovaly padající silony od navijáků. Vzniká ovšem další problém, běžci nejsou nikdy schopni stáhnout silon tak rychle, jako naviják a jejich silony budou padat přes navijákové. Je zde tedy další problém a je vidět, že i toto řešení není ideální. Navijáky budou čekat, než si běžci sklidí silony a třeba jim je ani nepřeřežou (ty navijákové)…

    Někdo může namítnout, že scénář vítr na 90°z boku jenom teorie, která má dokázat, jak špatně to máte vymyšlené. Nikoliv. Vítr na 90° fouká běžně a letos jsme si ho užili v F3B vrchovatě, nikdo z nás to nemá rád, ale „větru a dešti“ už neporučíme. Uvědomte si, že v rámci lehkých korekcí jsou běžci schopni klidně změnit směr běhu na takový, aby byl alespoň trochu na vítr. Se zatlučenou kladkou u navijáku to prostě nejde.

    Pokud jste na startovišti běžně 3 piloti, tak se to s určitou ohleduplností a trpělivostí asi dá zvládnout. S více piloty je to velice problematický úkol a dříve nebo později může docházet ke konfliktům.

    Michale, ty jsi psal, že byste chtěli do RCV2 přitáhnou více lidí. Ptal jsem se a obtelefonoval pár zkušených ticholetců (RCV2, F3J, F3B). Všechno jsou schopni „skousnout“, ale že lítáte jednu velkou skupinu tzn., že nepřepočítáváte výsledek na vítěze skupiny, to nikdo z nich už neakceptuje. Doba je jiná a argument, že je to třeba počítat je už trochu mimo mísu.

    Chlapi já Vám přeji, abyste to mohli v klidu lítat, jak to vyhovuje Vám a chtěl bych věřit tomu, že na „svazu“ rozhodnou moudře. Moc jim nezávidím.

    P.S. Pro Jirku. Moje Dingo od Vaška Vojtíška váží 1900g. Pokud má v okamžiku výstřelu rychlost téměř 70m/s (měřeno Prandtlovou sondou, tomu odpovídá zrychlení z 0 na 100km/h za necelou 1 vteřinu, F1 jsou zoufalé koloběžky pro děti) a následuje výstřel o dalších 170m výš (měřeno LOLO5), tak se křídla ani nehnou (viditelně; samozřejmě). Je pravda, že rozpětí je pouze 3040mm a plocha 62sqdm. Na 3,5m větroni s plochou o 30% větší by podobná tuhost opravdu nějakou váhu stála. Otázka je, zda k těm 7 minutám opravdu potřebuji 3,5m „koráb“. To už je ale diskuze o něčem jiném. Tak se mějte (mrkanec).

    Záznam výšky
    Záznam rychlosti

  • Zdeněk Nespěchal

    Romane,
    my si trochu nerozumíme, asi to plyne z toho, že při popisu situace jsou některé věci pro ty, kteří se v kategorii běžně pohybují samozřejmé. Při ručním vleku, při bočním větru nastávají dost velké potíže, takže při vytvoření takové situace během soutěže, dochází k přestavování startovišť a to do polohy nejblíže proti větru, samozřejmě do té míry, kterou dovolí plocha, kde se létá. A start proti větru specifikují i pravidla. Běžná sotěž V2 se létá vždy na 4 kola, takže s časovým zvládnutím většího počtu účastníků ze 4 nebo 5 startivšť není problém. Proto je možné plochu snadno organizovat tak, jak jsem popsal.
    Umístění ručních vleků po větru, je důležité proto, aby padáky těch, kteří nestačí běžet nebo motat, nepadaly přes silony navijáků. U navijáků není problém se svinutím ke kladce plynule po odpoutání modelu. To se dá zvládnout vždy ještě než padák sám spadne. Za tohoto uspořádání pak nebrání nic tomu, aby se na navijáku dalo opakovat bez poškození silonu právě těmi silony včas nesmotanými.
    U ručního vleku je kladka zatlučená podobně jako kladka navijáku ve vzdálenosti 150 m od startoviště a možná ještě o kousek dál, protože při startu se silon natahule co dovolí, aby model startoval z koridoru. Potom vlekaři běží proti větru směrem od startovišť, takže se nemohou pohybovat nesi silony navijáků. Takže, když budou ještě stranou, tak se při vleku od silonu navijáků vzdalují. Nestažené silony pak mohou spadnout jen přes silony vlekařů a u nich se situace proti nynějšímu stavu, vůbec nezmění.
    Několikrát jsem dělal ředitele MR jak V2, tak F3J. Na takové spotěži je zodpovědnost za všechno, ale především za bezpečnost, právě na řediteli. Věř mně, že jsem si ji velice dobře uvědomoval a nijak ji nebagatelizoval. A jestli tvrdím, že nebezpečí společného ručního a navijákového vlekání se při jeho zavedení nezvětší, tak vím co říkám. Jen by asi bylo lepší diskutovat přímo, abychom si mohli nejasnosti plynoucí z nepřesného vyjadřování hned vysvětlit.

  • AH

    Krásná teorie, ale kdo z Vás to zkoušel v přímo na závodech (mimo Zdeňka)???? Letos jsme létali na závodech s navijákem v Litovli 12 účastníků 1 navij. 2 startoviště ručně, Uničov 15/1/3, Prostějov 20/1/3, Jehnědí 21/4/0. Co se týká bezpečnosti nikde si vlekaři nestěžují a nemají na co, mezi silony se přece nepohybují!!! V Evropě se létají na navijáku běžně soutěže F3J a v česku je problém u někoho povolit pouťovky RCV2 na navijáku. Ono stejně se tak bude létat, ať to je v pravidlech nebo ne. Co takhle gumicuk, ten je legální???? Proti tomu nic nemáte???
    Zdravím všechny.

  • Jirka L

    Pro Romana V.
    hmm….tak ta váha Dinga mě mile překvapila…to už by bylo i jen na čistě termické létání (co se týče plošného zatížení). Je pravda, že na V2 takové éro stačí bohatě. Na F3J by to ale člověk měl hodně těžké. Myslím tím ranní a podvečerní kola, nebo kola, kdy se 10 min létají nulky. Pak rozpětí, resp. štíhlost a plocha je hodně znatelná. Dokladují to poslední trendy ve vývoji modelů čistě pro F3J a jejich výsledky. (Stejně je to ale „o rukách“ 🙂 )

  • Cau Romane,
    na vetsine soutezi V2 ma 1/3 az 1/2 soutezicich vysledek, kdy naletali alespon 3x 7 minut a o tom, kdo vyhraje se rozhoduje hlavne na pristanich. Ale tech 7 minut rozhodne „zadarmo“ neni, tvym nejvetsim souperem ve V2 je totiz pocasi – v F3J to jsou souperi v runde.
    A tim se nenapadne dostanu k tomu, proc by melo hodnoceni ve V2 zustat tak, jak je, tedy bez prepoctu 🙂
    V pripade, ze by se prepocty zavedly, tak by to znamenalo, ze v tu chvily V2 je zbytecna, protoze by z toho byly J-cka na 7 minut, se vsema nevyhodama, toho formatu : naroky na poradatele, problem kdyz prijede malo lidi…. psal jsem to vyse.
    Pokud mas vysledky zalozeny na primy konfrontaci lidi, co leti v jedny runde, tak nemuzes objektivne vyhlasit viteze bez toho, aby se letelo finale, ve kterem se mezi sebou porovnaji ti nejlepsi z kvalifikace, kteri spolu treba jeste vubec neleteli, protoze letali ze stejneho bodu (rozpis kde se potka kazdy s kazdym prakticky udelat nejde :-). BTW: nezkousi se nahodou nejaka forma finale i v F3B? 😉 Jinak jsou totiz vysledky uplne stejne „zkreslene“ pocasim, jak u V2. Kdyz mas zavody, kde je „chytry“ vzduch a plny cas naleta jen par rund, tak ti staci mit stesti a byt v rundach, ktery tam maji dobry vzduch a leti „do plnych“ a termika prepere i zachodovy prkynko. Zapises prumernych 980-990 bodu ale kdyz to budes mit v kazdym kole, tak ten, kdo bude mit 4×1000 a jednou 800 (protoze udelal jednu malou chybu v runde, kde byl litr za 6 minut) na tom bude hur. Za tech 15 sezon jsem takovych pripadu videl spoustu, daleko vic nez prekvapivych vitezstvi ve V2 🙂 Nastesti je ale v J-ckach finale, kde se pravda vetsinou ukaze….
    Rozhodne mi prijde spravedlivejsi format V2 nez letat na litr ve skupinach po trech, protoze vic se jich na plac nevejde a nebo ze tam prijede 8 lidi….. Pokud si z V2, kde bude 8 lidi odvezu vysledek 1560b (3x 7:00 + 100) tak je to SPICKOVY VYKON bez ohledu na to, kdo byl mym souperem. Ve „spravedlive“ soutezi by se meli prosazovat ti, kteri se te kategorii intenzivne a systematicky venuji. Kdyz se podivam na vysledkovky z V2, tak na prednich mistech vidam „stare zname firmy“ ( treba Jirku L 🙂 a vetsinou s maxem nebo -1, -2) takze V2 podle me spravedliva je.
    Pokud mame mit „narodni“ kategori termickych vetronu, tak je IMHO blbost mit ji stejnou s F3J. Moc moznosti, v cem by se mohla odlisovat se asi nenajde, takze soucasny format V2, kde se leta „proti pocasi“ je dobrou volbou.

    Organizace deni na plose, umisteni bezcu a navijaku je „detail“, ktery se da vyresit. Ted je dulezite odpovedet na otazku, jestli V2 na navijaku ANO nebo NE 😉 Podle me urcite ANO 😉

  • Petr Cejnar

    Vážení oponenti a diskutující na téma navijáky v RCV2 „ANO či NE“. Není vůbec žádný problém navijáky povolit, ale je tu ono „ALE“. Jistě budete souhlasit, že tato pravidla jsou nebo budou platit pro celou Českou republiku a tudíž musí být jednoznačná. To znamená – jasná pro Českou Třebovou, pro Jenišov, pro České Budějovice, Znojmo a další.
    Když nyní oponujete, četli jste pravidla platná pro rok 2009 v kategorii RCV2?
    – kde je uvedeno, že je nějaký bezpečnostní pás nebo koridor pro start ? (Ano je dobře , že jej stanovujete alespoň místně). V pravidle není.
    – kde je uvedeno, že musí soutěžící startovat přímo proti větru? (Ano je dobře, že snad všichni startují proti větru) V pravidle to není.
    – kde je napsáno, že je určen nějaký prostor pro starty, bezpečnostní prostor, co hrozí soutěžícímu za porušení těchto prostorů ? V pravidlech to není.
    – soutěžící může startovat přímo z bodu !!(ze 100)(Ano je dobře, že tam odtud nikdo nestartuje)V pravidle to je.
    – soutěžící může přistávat odkud je mu libo (viz bod. 9.2.4.11.)!!!(Znám případy kdy přistávají modelářky i po větru)V púravidle to je.
    – v pravidlech je přesně detailně specifikováno tažné zařízení pro ruční vlek. Překvapuje mě že nechcete specifikovat naviják, alespoň v základních technických parametrech !!!
    – Chcete aby soutěž létalo co nejvíce lidí. Jak budete řešit organizaci soutěže?? (Ano v 15ti lidech je to sranda. Co když jich bude 30 a 13 jich bude chtít létat na ručním vleku? Jak skloubíte jednotlivá startoviště?)

    Roman se tady snaží Vám trochu objasnit problematiku tahání na navijácích. Je škoda, že to tak nějak neustále drhne a snažíte se oponovat. Kdyby jste sedli a pravidla RCV2 doplnili, možná by to bylo více ku prospěchu věci než jenom zdůvodňovat a vyhlašovat planá gesta o tom kdo by, co by, a jak by a co bude když.

    Petr Cejnar

  • 2 Petr C.:
    Na navrhu kompletne prepracovanych pravidel pro V2, kde vse toto resi, pracuju. Mam tomu, co jste napsal, rozumet tak, ze je podporite? 😉