3kg, 6kg, 50kg a třeba 100kg!

Rozvoj a dostupnost malých a lehkých mikrokamer mi otevřela oči v pohledu na to co se během letu děje u mých F3B modelů letadel. O některých problémech souvisejících s tuhostí náhonů řídících ploch jsem psal již v příspěvku „Nastaveno 14mm na start. Opravdu?“.

Již v květnu mne potom napadlo, že první článek celého řetězce je servo. Nelenil jsem a začal měřit síly resp. kroutící momenty některých serv, která připadala v úvahu pro instalaci do F3B modelu. Předkládám Vám tedy výsledek.

Podmínky měření.

  • Zdroj 5V/25A (napětí při zablokování serva kolísá cca o 0,1V)
  • Délka páky na servu 11mm (+-0,1mm) (standardní rozteč na JR a zbytek jsem převrtal)
  • Servo bylo řízené servotesterem (HiBox), který 3x projel výchylku z 1,5ms(0) do 2ms a 1ms (+/-100%)
  • Levá osa Y je v kg, pokud ji chcete v N je třeba hodnoty násobit 9,8
  • Pokud chcete hodnotu levé osy v kroutícím momentu (Ncm) potom hodnotu kg násobte 10,7

Jedná se v podstatě o maximální sílu, servo je zablokované cca 4s (špičky na začátku dojezdu je možná setrvačnost motoru a potom už servo jenom „vadne“)

Např. Graupner DS3288 mi vychází cca 40Ncm. Dokumentace výrobce uvádí  Stellmoment 64 Ncm při 4,8 V a Haltemoment  135Ncm při 4,8 V. Způsob mého měření by se spíše přibližoval k Stellmomentu (servo se snaží něco někam dostavit). Výsledky moje a jejich se tedy značně lyší (40 vs 64Ncm). Za kalibrovaný měřič tahu od dvojice Tomáš Humpolec/Ivo Křivánek dám ruku do ohně. Zbytek si přeberte sami.

Od té doby když slyším, jak lidi šermují s hodnotami tahu u serva 3kg, 6kg, 50kg a třeba 100kg, tak jsem hodně rezervovaný. Je to jak v životě: „Důvěřuj, ale prověřuj“.

P.S. U příštího letadla (…a že se na něm tvrdě maká!) se vracím se sklopenýma ušima k Volz WingMaxx HP. Určitě to nebude RDS, na to vemte jed!

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

10 komentářů 3kg, 6kg, 50kg a třeba 100kg!

  • Ahoj Romane,
    o tom že ty údaje nesedí ani málo jsem se přesvědčil v trochu jiné než modelářské aplikaci. Faktem je že lže vlastně většina výrobců, takže reálný údaj o síle nevíš, ale srovnávat serva mezi sebou podle krabičky není problém. Nevím jak Volz, možná že jako jediní to udávají správně 🙂

    Petr

  • Ahoj Romane, když jsem viděl tenhle článek, vzpomněl jsem si na jeden zajímavý projekt, který se taky zabýval reálným měřením serv – Servomances. Domovská stránka projektu je http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/servos.phtml (francouzsky), další povídání v angličtině je na RC Groups – http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=406059.
    Jediná škoda, že poslední verze je z roku 2007, i tak to ale může být užitečné i dneska. Přecejen je tam změřených 164 serv!

    –Honza

  • Ahoj Honzo,
    upřesním Tě. Poslední verze je z 05/2010 viz můj článek z června 2010 “Změřené parametry serv”.

  • Jirka M

    Romane, dají se ještě někde koupit Volz WingMaxx HP, nebo to všichni taháte odněkud ze šuplíku ?
    Díky Jirka

  • Ahoj Jirko,
    Volz špatenka. Tahám to ze šuplíku. Na příští sezonu to musím vytřídit, sesumírovat co budu potřebovat a když tak napíšu Michaelu Volzovi. Trochu se s ním znám. Jenom doufám, že se kvůli těm svým průmyslovým aplikacích úplně na modeláře nevykašlal. Psal jsem mu někdy před více jak rokem.

  • Parada Romane, jsem zvedav co vsechno stihnes do jara 🙂 Timhle tempem se mame na co tesit!!!! 🙂 Taky mam ponekud abstak, chapu te:-)
    pavel

  • Ahoj Pavle,
    neboj, nebudu to přehánět. Bude nálada, něco sesmolím, nebude nálada, nic nesesmolím. Absťák nemám, lítám v tomto pěkném podzimu často.

  • franta

    Ahoj Romane,
    ono to vždycky není jen o využitelné síle na páce. Poslední závody jsem nedolítal kvůli velkému vaklu na servu S 3150. Doma po rozebrání jsem zjistil, že osička si udělala z kulaté díry díru oválnou. Ve víku cca 3! mm, dole také, ale méně. Ve víku je tak málo materiálu kolem osky, že to nemůže trvalu udržet těch 3,7 kg/cm. Jedná se o osičku hned u výstupu ze serva. Chce to u nového serva vyvrtat vrtáčkem 1,2 mm díru skrz horní dekl a jako osku použít dřík vrtáčku. Měl jsem vyčvachtaná všechny serva!! Proti vysunutí osku jistím kouskem z odlamovacího nože a vteřiňákem.

  • Ahoj Franto,
    velice zajímavý a trefný postřeh.

  • Zdá se, že vyšla ještě novější verze – http://www.aeroglide.net/2010/10/servormances-octobre-2010/
    Přidána jsou serva do křídel, může to být zajímavé.