GPS v F3B modelu

Konečně mám možnost lítat s GPS záznamníkem v F3B modelu. Jedná se MGPS od JETI Model. Již před nějakou dobou jsem zkoušel MGPS prototyp (díky Petře) a nyní jsem poprvé letěl s finální (myšleno v obchodě dostupnou verzí).

Moje očekávání nebyla veliká, protože znám limity (ne/přesnost a rychlost) dnešních GPS systémů. Formou krátkých poznámek Vám předkládám některé moje postřehy. Lítal jsem s ní jedno odpoledne, tak bych zatím v konečných soudech byl opatrnější.

  • Pro záznam jsem použil frenkvenci ukládání 0,4sec.
  • GPSka viděla až 9 satelitů.
  • Rozdíl GPS výšky a LOLO5 výšky nebyl tak hrozný. Bylo to přibližně do 10m, což pro rekreační lítání považuji za překvapivě dobré.
  • Některé údaje z GPS byly velice zajímavé. Např. během jednoho cca 14minutového letu jsem s modelem nalétal přibližně 14km, což mne překvapilo. To odpovídá průměrné rychlosti skoro 60km/h (prázdný model tzn. bez zátěže). 3D vzdálenost se po nastoupání do cca 570m výšky změnila až na 870m.
  • Po prozkoumání záznamu jsem zjistil, že jsem se pohyboval ve 2D vzdálenosti přibližně do 700m. K představě, že lítám někde nad silnicí č.608 (Zdiby-Klíčany) mi chyběl více než dvojnásobek; přibližně dalších 900m. To bych si ovšem už netroufnul.  Ač jsme pány na této planetě, tak naše smysly jsou směšně omylné.
  • Azimut fungoval docela přesně, až mne to překvapilo. Kurs jsem nehodnotil a na zemi (model stojí) nefunguje, na ten se soustředím příště.
  • Azimut společně s 2D/3D vzdáleností (zabořený model v zemi 2D=3D) by mohl být zajímavý parametr při dohledávání modelu, ale v okamžiku, kdy vyletíte (zapíchnete to do země) z dosahu, tak JETIbox Vám už nic neukáže. To je hoooodně nedomyšlené(!).
  • Po zobrazení trajektorie letu v GoogleEarth bylo zajímavé zjištění v kterých místech jsem se pohyboval.
  • Bohužel zatím nemám resp. neznám nějaký dokonalejší nástroj pro detailní analýzu dráhy letu než GoogleEarth (lepší než nic). Vy něco takového máte?

Původně jsem si myslel, že GPS záznam trajektorie letu F3B modelu bude pouze pro vytváření nic neříkajících “čmáranic” v Googlu, ale nakonec jsem docela pozitivně naladěný. Další hračka pro velké děti.

Pro zvídavé je zde ke stažení KML soubor.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

20 komentářů GPS v F3B modelu

  • Ondra Dvořák

    Ahoj,
    ve velkym plachtění používáme pro analýzy letu program SeeYou od fy Naviter. Akorát to žere jenom soubory ve formátu .igc nevim jestli existuje nějakej konvertor KML-IGC. ale asi jo. Zkus na naviter.si stáhnout program a vyzkoušet. Někde na netu je i crack.

  • Palo

    Roman, je to z môjho pohľadu výstižne popísané a realisticky vyhodnotené. Využitie tohoto a podobných systémom vo veľkých maketách vetroňov sa priam ponúka. Ale nie je jediné. Ja osobne ho považujem za nenahraditeľné pri testovaní hlavne novopostavených modelov.Lietam s podobným modulom v eroplánoch F5J asi dva roky a mám pocit, že niektoré údaje z GPS mi hodne pomohli.

    Môj set tvorí o niečo menší GPS modul pripojený k záznamníku RC-V2-PRO s výškomerom a vysielačom (433MHz). Prijímač RC-T1000 na zemi je v osobitnom malom boxe so zosilovačom a reproduktorom, takže mám v priebehu letu k dispozícii hovorené a dobre počuteľné informácie na pozadí vario tónu. S predvolenou frekvenciou sú to v mojom prípade len údaje o aktuálnej výške a aktuálnom napätí palubného akumulátora. Ale keď mám pomocníka, ten môže vidieť aj ďalšie dáta na displeji. V prípade straty signálu, resp. straty modelu však zostávajú v pamäti a možno ich znázorniť, tiež posledne prijaté GPS súradnice. Takže “dohľadanie” modelu s bežným automobilovým GPS prijímačom by nebol problém.
    Želám veľa pekných letov a pekných 3D záznamov.
    Palo

  • Honza

    Ahoj příznivci GPS,
    záznam tracku (v podobě kml, či spousty dalších) lze poměrně slušně vyhodnotit také v Oziexploreru, což je velmi promakaný mapový SW. Existuje i 3D varianta.
    Honza

  • Ondro, Honzo,
    díky za inspiraci. Zběžně jsem hledal konvertor KML-IGC, nechytám se (zatím). Konvertorů IGC-KML je milion.

    Palo,
    v čem konkrétně Ti pomohly údaje z GPS pro testování modelu? Když si vezmu chybu +/-5m na poloze a u výšky +/- 10m, tak mne nenapadá, jak to využít.

  • Tomáš

    Pro větroně by mohl být použitelný některý padáčkářský software, třeba compegps ve verzi air. Poslední verze je celkem šikovná.
    Převod mezi kml a igc umí gpsbabel http://www.gpsbabel.org/download.html
    Mimochodem, jak se ti podařilo zapnout ten graf výškového profilu v GEarth, asi jsem slepý 🙁

  • Ahoj Tomáši, díky za tip.

    Google Earth
    5.2.1.1329 (beta)

    Pravé tl. na daný log. Vlastnosti, výška, prodloužit cestu až na zem.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, Romane chtěl jsem se zeptat, dostal jsem MGPS čidlo k vánocům, vše mi je jasné, kromě jedné věci. Jakým způsobem z čidla dostanu záznam impulsu (control Input) na mapu. Zvolil jsem si, abych pozoroval kolikrát zapnu a vypnu plyn na kanálu 3. Na Jetiboxu vidím, že délka impulsu od kanálu 3 se mění, podle toho jak hýbu s páčkou, ale nikde v mapě se mi žádný údaj nezobrazí, pouze trasa letu a výška. V návodu je napsáno, že by to na mapě mělo být znázorněné.

    A ještě jsem se chtěl zeptat jak si udělal, že máš v tý mapě od Google Earth to 3D zobrazení

    Mooc děkuji za odpovědi

  • Ahoj Michale,
    jak dostaneš velikost výchylky (záznam impulsu) do Google Earth to netuším. Zběžně jsem si znovu přečetl návod od Jeti, ale není mi to vůbec jasné. Nejlepší by byl asi dotaz na Jeti hot-line. Dej vědět pokud něco zjistíš.

    3D zobrazení dostaneš podržením Ctrl a tažením myši. Vyzkoušej si také klávesu Shift a tažení myší.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, moc dík :-),určitě dám vědět až se něco dozvím. Už jsem jim včera psal, ale odpověď žádná, tak jim zítra zavolám. Taky mi to není vůbec jasný o tý výchylce, protože když stáhnu data z MGPSky, tak je tam kromě toho texťáku ještě jeden soubor s názvem .IMP, ale vůbec nevím co s ním dělat. Nechápu proč není podrobnější návod, protože jsem člověk, který si umí hodně věcí na PC udělat, ale tohle je nad moje síly. Zajímalo by mě co s tím dělá 90% lidí, kteří nemají ponětí o elektronice.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, tak v Jeti mají zřejmě dovolenou, protože nezvedají telefon 🙁

  • Ahoj Michale,
    návody a podrobnější informace byly vždy u JETI slabou stránkou. 99,9% lidí nedělá vůbec nic, protože si funkci záznamu výchylky serva (u tebe plynu) v životě u GPS neaktivovali. Já ji např. také nikdy nepoužil, protože ji mám u LOLO5.

    Až se tam dozvoníš, tak dej vědět, díky.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, tak tomu nebudeš věřit co jsem dostal za odpověď. Zatím ty hodnoty nejdou v žádném programu zobrazit 🙁 prý se pracuje na nějakém softwaru. To docela brzo 🙁

  • Docela tomu věřím. Není na to náhodu paragraf “klamání spotřebitele”? Raději to nebudu dál komentovat.

  • Michal Vrzák

    Přišel jsem na to, že se dá ten soubor otevřít v texťáku a tam je čas, kdy se zapnul motor a šířka pulsu 🙂 . Tak alespoň to.

  • …přesně to jsem se chtěl zeptat. On to bude log s časem, nějakým číslem (výchylka v ms?). Co je tam jiného. Pošli mi jeden takový soubor.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, jasný výchylka je v ms. Tady je ten soubor http://dataport.cz/file/338724/2011-12-25_1009_002.imp

  • Díky za odkaz, ale asi bude jednodušší mi to poslat mailem. Na Dataport.cz mne nepovažují za VIP a ani o to nestojím.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, tak jsem dneska upgradoval MGPS na verzi 2.01, ale nevím co to opravuje.

  • Michal Vrzák

    Ahoj, tak jsem zjistil od Jeťáka nějaký informace ohledně firmwaru:
    2.0 upgrade na EX verzi
    – MGPS senzor plně podporuje EX rozšířenou telemetrii

    2.01 drobná úprava v zobrazování
    Distnace, trip s speed – možnost změny měření a zobrazování hodnot mezi
    3D (v prostoru, započítává se i výška) a 2D (pro výpočet se využívá jen
    průměr do vodorovné roviny, výška se nezapočítává)
    Změnu je vhodné provést před
    letem, aby byl celý záznam v jednotném rozměru (pokud se přepne 2D/3D
    během letu, v záznamu se staré hodnoty nepřepočítají).

  • Díky Michale za info.