Neuhardenberg/Drážďany/Jeseník

Týden po Jeseníku  jsem se vzpamatoval a mohu se tedy telegraficky vrátit ke třem F3B Eurotour závodům, které následovaly krátce po sobě.

Neuhardenberg

  • Neuhardenberg, placka, samý písek a komáři? Omyl, tentokrát byla taková kosa, že komáři byli asi doma u kamen.
  • Počasí nám moc nepřálo, resp. pršelo až do pozdního sobotního odpoledne. Neděle už byla v pohodě.
  • Je frustrující sledovat, jak i ti nejlepší piloti na světě jsou ochotni sáhnout k jakémukoli „prostředku“, aby nemuseli prohrát. Moc iluzí jsem neměl, ale po tomto závodě jsem ztratil i ty poslední.
  • Jak jsem se dozvěděl od ředitele závodu Holgera Au, tak je otázka, zda příští rok bude závod na stejném místě. Bude zde totiž farma solárních panelů. Je „dobře“, že sluneční mafie funguje nejen u nás, ale i u sousedů.
  • Asi už delší dobu sledujete absenci dech beroucích fotografií ze závodů. Příčina je jednoduchá, žádné nemám. Namlet na web hromadu nic neříkajících obrázků není můj šálek kávy.

Drážďany

  • Výhled počasí nebyl rovněž příliš optimistický, ale konec dobrý všechno dobré.
  • Kupovat značkové pití (Absolut Vodka) u vietnamců opravdu není dobrý nápad. Bylo mi pěkně šoufl. Do Jeseníku jsem si už voďára koupil v normálním kšeftě (Globus) a ráno jsme byli jak miminka, že jo Vašku?!
  • Po hodně dlouhé době se na F3B Eurotour vypravil i náš F3B nestor Franta Bayer. Franta má můj obdiv. Vzal sebou i kluky ze Zlína.
  • Futaba je určitě světová značka, ale nic není dokonalé. Některým futabistům bylo hodně horko. Slovy několik lapsusů u tří pilotů. Jeden z toho byl fatální.
  • Mladý Flixeder (13letý kluk?) není přízrak, ale tvrdá realita. Z druhé strany na mé chatrné sebevědomí útočí  Reinhard Liese, více jak 70-letý pán, který s dýmkou v jedné ruce, vždy končí do 10 místa mezi 80 piloty z celé Evropy.
  • Byla to pouze otázka času. Poprvé jsme se setkali s problémem zvaným telemetrie. Pilot při soutěži používal vario. Připadá Vám to neuvěřitelné? Mně rovněž.  Jako vždy u toho byli čeští kverulanti a podali protest. …jako vždy ho jury vyřešila šalamounsky. Nikdo nic neviděl, nic se nestalo (viz. galerie)

Brno/Jeseník

  • Zní to možná zvláštně, Brno F3B Cup přeložený do Jeseníku, ale má to mnoho logických důvodů. Honza Stonavský by mohl vyprávět.
  • Výlet na Dlouhé Stráně (naše největší přečerpávací elektrárna) mě přišel hodně draze. Širokospektrální antibiotika na 10 dní.
  • Kvalitní maso na gril je určitě důležité. Že ale steak musí být tlustý aspoň 3cm to jsem netušil. Tleskám Honzovi „Carbonovi“ Uhlíkovi.
  • Na rozdíl od Neuhardenbergu a Drážďan byla předpověď pro Jeseník optimistická. Pouze vítr byl celou dobu na 90st.
  • Oránžáda (MegaLine, nový typ silonu) je neskutečná žvýkačka. Prodloužení je opravdu obrovské. Otázka je, zda „špagát“ dovede tuto naakumulovanou energii odevzdat. Stačí to jenom změřit, ne?!
  • Od Breťáků jsem dostal celouhlíkovou výškovku. Je stejně težká jako originální skleněná. Namontoval na svého Trenkouna a po výstřelu jsem šel do lopasu. Opravdu je mezi nimi dost podstatný rozdíl (úsměv).
  • Jura Baudis mi vnukl zajímavý nápad. Začnu se zase hrabat ve vysílači. Samozřejmě mistrem světa se kvůli tomu nestanu (úsměv).
  • Když je nějaké letadlo prokleté, tak je prostě prokleté. Něco by o tom mohl vykládat Vláďa Matějů a jeho Kyril. Dva starty, dvakrát na kaši. O nic lépe nedopadl ani Jakub „Kuba“ Vlček se svým Precloněm (Precious).
  • Roxy má za sebou již tři závody Eurotour. Cesta k vavřínům bude trnitá. Stejně tak jako u každého jiného projektu.
  • Rychlost letounu je mimo jiné i funkcí plošného zatížení. „Přeložené“ éro ovšem výhra určitě není.
  • Michal Behenský letěl asi svůj nejlepší dosavadní závod. Ve „správný“ okamžik jsme mu to trochu „zkur…li“, ale to tak bývá. F3B je týmový sport, se všemi pozitivy i tím druhým.
  • Ansámbl Honzy Stonavského, skládající se z velké většiny z profíků z MS F3B v Ivančicích, odvedl jako vždy výbornou práci.
  • Sláva vítězům, čest poraženým. Sportovní letiště v Mikulovicích (LKMI)  je nejkrásnější F3B plac jaký jsem kdy viděl. To tvrdím ostatně odjakživa.

P.S. Za titulní fotografii děkuji Lubošovi Šmehylovi. Fotografie od Gerharda Flixidera Picasa.

18 comments to Neuhardenberg/Drážďany/Jeseník

  • Rupert

    Ahoj,
    šlo by trošku rozvést či alespoň naznačit, proč bylo některým futabofilům horko?

  • Čau, popíšu to hodně zjednodušeně:

    14MZ FASST po zapnutí nenaběhne Tx, problém asi s originální CF kartou (po jejím odstranění se problém již neopakoval?)
    14MZ 35MHz opakovaná ztráta signálu, model není ovládaný, naštěstí se zatím vždy podařilo obnovit signál
    12Z FASST (nejsem si jistý, musel bych ověřit), opakovaná ztráta signálu, model zničený, reklamace u prodejce

  • mihaeul

    Jesenik: No dodal bych, ze pokud nekdo neco zku…l, tak jsem to byl ja a ne team! Prave diky teamove praci a hlavne diky Romanovi a jeho neutuchajici snaze davat ostatnim takovou jistotu, kterou mu zatim nikdo nejsme schopni dat, jsem zalital lip nez jindy.
    Tak diky.

  • pavel marek

    1/Ztráta signalu na 35MHz neni zapříčinena „FUTABOU“ ale pouze a JEDINE uzivatelem! V mem pripade jsem nedostatečne odladil umistení anteny v trupu a motylu
    Toto je v mem pripade i v jakemkoliv jinem !!! Psat o dobach kdy hromada lidi padala s Graupnerem jako svestky ze stromu by bylo trapne, ale ja si ty doby pamatuju :-))
    2/myslim, ze kdyby nove 14ku postavili na Androidi platforme, byla by to pohoda jazz 🙂

    pavel marek

  • pavel marek

    Jeste neco k Michalovemu prispevku
    O jakem tymu mluvis?? 🙂

    to byl foooor
    pekny vikend vsem!

    pavel

  • mihaeul

    … ten ty neznas Pavle! – to by bylo zdlouhave vypraveni….

  • Pánové, nestyďte se a napište něco konkrétního o tom „jak i ti nejlepší piloti na světě jsou ochotni sáhnout k jakémukoli „prostředku“, aby nemuseli prohrát“. Myslím, že je zbytečné být nějak moc diplomatický, německý cit pro fair-play je obecně známý 🙁

  • Marcel

    Není se za co stydět, spíš je to smutné. Jeden s pilotů použil během soutěžního letu výškoměr spojený s přenosem na zem. Po výstřelu mrknul na výšku a opakoval.
    Marcel

  • Filip K

    Problematika telemetrie je vcelku obsáhlá a docela mě zajímá, jak bude zohledněna v ticholeteckých pravidlech. Některé vysílače už tyto informace (nejen vario) ukazují rovnou na displeji rádia a ukrýt senzor v modelu aby ho nikdo nenašel při přejímce, opravdu není problém. Použití přijímače s vestavným variem ani nekomentuji.

  • Telemetrie je v pravidlech už řešená. Prostě je zakázaná. V nejnovějších změnách pravidel F3B a F3J (nevím jestli i v F3K) je pak výjimka v tom smyslu, že telemetrie je povolená jen pro zpětný přenos napětí palubního akumulátoru a kvality signálu. Podle mě docela rozumné.

  • Filip K

    To já vím a chápu, kdo a jak to ale bude prověřovat a hlídat během soutěže aby nevznikaly podobné spory? no jo, čas to ukáže.

  • Jak píše Komár,
    pravidla to řeší již dnes jednoznačně. Já bych v tom problém neviděl. Jestli někdo chce schovávat tajná (skrytá) čidla a nějak je zneužívat během závodu, je to proti pravidlům a ostuda v případě odhalení bude nebetyčná.

    Já být pořadatelem, tak před každým závodem bych upozornil na zákaz použití jakéhokoliv přenosu informace od modelu k pilotovi (mimo již zmíněného napětí a síly signálu). Vlastníky všech Jetiboxů bych poprosil o odpojení displeje.

    U jiných systémů to bude asi složitější, dnes nevíme jaké systémy přijdou a zda třeba některé informace bude možné na displeji vypnout. Ostatně někdy v únoru tohoto roku jsem o něčem podobném psal zde.

    Jinak ač nerad, přesto se vrátím k Neuhardenbergu. Ptal se na to Komár. Co se odehrálo?

    Letěli jsme průlety ve skupině s A.Herrigem. Nějak nám to náhodou vyšlo a nadělil jsem mu tři kusy. Pro něho to v podstatě znamenalo ztrátu naděje na lepší umístění (V F3B se do 6 kola nic neškrtá a 6 kol a více se letí jen na MS)

    Po cca 20 minutách za mnou přišel ředitel soutěže a oznámil mi, že naše skupina letí znovu. S otevřenou pusou jsem se ptal proč. A.Herrig měl kolizi a tak má nárok na opravu. Pokud by měl opravdu kolizi, tak samozřejmě nárok na opravu má, stejně jako kdokoliv jiný. Mělo to několik háčků:

    1.Během soutěžního letu nikdo žádnou kolizi nehlásil
    2.Ředitel (v daný okamžik startér) žádnou kolizi neviděl
    3.Chtěl jsem po A.H. aby mi ukázal letadlo. Letadel po kolizi ve vzduchu jsem viděl snad stovky. Tohle byl regulerně rukou ulomený konec křídla
    4.Druhý pilot, který jako jediný potvrdil kolizi, mi odmítl ukázat jeho letadlo
    5.Kolizi nebyl schopný potvrdit 100% ani bázový rozhodčí, který zvonil A.H.

    Tak jsme letěli znovu a tentokrát jsme se s A.H. „vyplichtili“. Jemu to stačilo, měl 1000. No a já jsem si udělal definitivní obrázek a „nejlepších“ pilotech na světě. Nerozchodil jsem to dodnes, nemyslím nějaké moje nebo jeho umístění, to je mi úplně ukradené. Přemýšlím o lidech, co jsou ochotní udělat pro vítězství cokoliv…

  • Jarda

    1.-5. – To je smutné, nechápu, jak někoho může těšit vitězství získané tímto, či podobným způsobem….jak píšeš, člověk si pak udělá obrázek. Telemetrie – stejný případ.

  • Honza Kohout, F3J

    Ahoj Romane, svým příspěvkem jsi mě vyprovokoval k tomu, že asi po 7 letech připíšu na Tvůj Lomcovák pár řádek. Až přílis si tím oživil moje zkušenosti ze soutěží F3J pořádaných v Německu. Po 25 letech závodění už nějaké zkušenosti mám. Vzpomínám si jak jsem tuším v roce 96, nebo 97 nevím přesně a není to důležitý jel na poslední závod Eurotour F3J do Německa do Herriedenu. Měl jsem evropský pohár rozjetý na vítězství a dodnes si moc dobře pamatuju na chování německých pořadatelů. Neuznali mi přistání, prý bylo po pracovním čase. My jsme si však byli jistí, že bylo v pořádku. Potvrdilo mi to tentkrát i několik nejen českých, ale i zahraničních pilotů. Přitom některé němce jsme tam viděli přistávat evidentně po čase třeba 2 vteřiny, ale to pořadateli nevadilo. Nemecký „kandidát“ na vítězství ale závod nezvládl, a tak jsem Eurotour stejně tenkrát vyhrál. Ale do teď ve mě tato epizoda vyvolává hodně nepříjemný vzpomínky. Do německa jsem kvůli tomu přestal na závody jezdit. Vůbec jsem to vždycky špatně snášel, když se mě, nebo nás někdo snažil porazit nefér způsobem. A jak to tak pozoruju, vůbec se nic nezměnilo, něco podobného jsi mi tuším vyprávěl i po MS v Brně, pamatuju si to i z F3B z Mnichova. Zdaleka nejsem sám, kdo má s němci tuto zkušenost. Jsem rád a těší mě, že k tomu co jsem vyhrál, jsem nikdy podobný praktiky nepotřeboval. Z roho co píšeš, se zvedá žaludek. Ať se daří, zdravím Honza Kohout.

  • Jan Uhlik

    Abych přerušil (pošli dalším 150ti kamarádům) ty špatné zprávy – mluvil jsem s kluky co létali minulý týden F5D (el. pylony) v Německu. Pohoda, klídek, odpovědi na jakékoliv otázky. Asi hodně záleží na lidech – ža bych zase šlápnul vedle ?:-)
    Jenom doufám, že nenastane podobná situace v budoucnu.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1273801
    viz druhý příspěvek o F3J
    add team – Michale někdy Tě vezmu na kolo s SK sekcí.

  • Zdravím oba Honzy,
    není to asi téma, které bych chtěl nějak zeširoka rozvíjet. Spíše bych byl rád, kdyby nebylo o čem psát. Realita je jiná.

    Apoň já bojuji se dvěma pocity:

    Mám nad tím mávnout rukou? Tleskat těm co si vlastně potlesk nezaslouží? Vždyť všichni si o tom povídají, vidí to a nikdo nic neudělá? Proč ti ostatní jdou na ruku těmto lidem, ze strachu, syndrom „dnes ty, zítra já“?

    nebo

    Mám pořád do něčeho vrtat a být ten „kverulant“? Vždyť si sám zaděláváš na problémy. Vůbec nepochybuj o tom, že Ti to ve vhodný okamžik vrátí. Ve skutečnosti tě vůbec nebaví řešit nějaké konflikty, tak je neřeš?

    Hmmm, a tak se potácím někde mezi. Co je už do očí bijící k tomu mlčet nebudu a na zbytek kašlu. Že by to přispívalo k mému nadšení účastnit se těchto soutěží, to tedy určitě nikoliv. Pomalu to spěje do fáze do které se dostal Honza Kohout.

    Na druhé straně je mi jasné, že pokud lítáme dva na krásné louce za lesem u Horní Dolní, tak prostě není důvod ke konfliktu. Na závodech Eurotour jde některým lidem o hodně a podle toho to tak vypadá.

    …sedím na stoličce za lesem u Horní Dolní, ve vzduchu mám svoji elektru, je asi 25°C, slunce pomalu zapadá. Široko daleko nikde nikdo. Od nedalekého rybníku slyším pokuňkávat žáby a dnes není ani jeden komár…

  • Jiří Baudis

    Ahoj kluci,
    vrátil jsem se z dovolené a koukám na to vážné téma tady.

    Myslím Romane, že je v pořádku informovat ostatní o problémech které f3b soutěže potkávají.
    Konkrétní problém se získáním neoprávněné opravy A.H. v Neuhardenbergu jsme probírali přímo na
    místě a můj názor znáš. Já u toho nebyl, ale jestliže jsi na 100% přesvedčen o porušení pravidel
    je v F3B možnost podat protest a donutit JURI prošetřit to na místě.
    Jinak já osobně nemám důvod nevěřit, že se věci odehrály jak je popisuješ a považuji to za osobní selhání jednotlivce. Rozhodčí určitě povolil opravu v dobré víře, že žádost o ni je oprávněná a v souladu s pravidly.
    Honzo, tvoje zkušenosti z F3J jsou daleko závažnějšího druhu.
    Já jsem sice pořád nováček, nebo jak říká Franta – „Rychlokvašák“, ale moje zkušenosti z F3B jsou zcela jiné. Já jsem se nikdy nesetkal se záměrným poškozením nebo naopak protekcí ze strany rozhodčích k soutěžícím. Všechny ty kluky pořadatele znám a neumím si představit že by někdo o něco podobného usiloval a hlavně proč proboha by to dělal?
    Jane 🙂
    Nešlápl si vedle – F3B jsou tak férové závody, jak je to jen možné vzhledem k počtu soutěžících a složitosti pravidel. Pravidla jsou jasná, srozumitelná a hlavně změřitelná a kontrolovatelná. Naprostá většina učastníků pravidla zná a dodržuje. Podvézt rozhodčího je sice možné, ale vždy si toho někdo všimne a rozmázne to. Čím lepší pilot, tím více a až úzkostlivě dodržuje pravidla, zkrátka proto, že ho ostatní sledují a on je si toho dobře vědom. Ne, F3B závody nevyhrávají podfukáři, to vím jistě!
    Jirka Baudis

  • Honza Kohout, F3J

    Jirko myslím, že jsem vedle nešlápl. F3B jsem se věnoval několik sezón a realita je bohužel trochu odlišná a není tak idylická jak popisuješ. Zkušenosti z minulého MS F3B v Brně jsou toho myslím jasným příkladem. Situaci, kdy německý pilot odstartoval bez přidělené volací značky v úloze vzdálenost popsal myslím poměrně přesně zde na Lomcováku Roman ve svém článku o MS 2009 v Ivančicích. Pokud jsem v nějakém letu dostal „obklad“, šel jsem přemýslet co jsem udělal špatně a ne vymýšlet jak z toho vykličkovat ven a domáhat se opravy. F3j má mnohem jednodušší pravidla, takže zde moc možností kdy žádat o opravu není. Podobným případem chování německých pořadatelů je i případ desetibojaře Romana Šebrleho na ME 2009. Podrobnosti naleznete zde : http://sport.idnes.cz/ostuda-ostuda-vycital-sebrle-poradatelum-prilis-kratkou-pauzu-psl-/atletika.asp?c=A090819_231051_atletika_bb
    Na druhou strnu musím říct, že mezi zahraničními piloty mám nejvíc přátel právě v Německu. Piloti jako Stefan a Tobias Lemleinovi, Reinhard Vallant, Philip Kolb, Utz…to jsou všechno naprosto úžasní lidé se kterými se znám 20 let a pokaždé je rád vidím. Dnes se na věc dívám přece jen trochu „z výšky“, ale Romanův článek mě trochu vyhecoval, protože ulomit si po letu konec ucha, abych se domáhal po letu opravy, to mě přijde strašidelný. Model v úloze vzdálenost přece rozhodčí pečlivě sledují, takže by kolizi minimálně 1 rozhodčí musel vidět! Nechci si tady hrát na Mirka Dušína a ani nejsem svatej. Ale když jsem něco vyhrál, nikdo na mě neukazoval, že jsem podvodník. A tak mě závodit pořád baví, i když aktuálně jedu pár závodů za rok. A tak tady všem přeju ať se daří a ať Vás to taky baví. Zdravím Honza