Zpátky do Trenek-křídlo II. (doplněno 30.4.2009)

V předchozím díle jsem skončil u serv vlepených do křídla. Nyní mám zbroušené kovové vidličky našroubované na závitnici. Závitnice má délku 30mm. Před laděním délky táhel musím provést správné nastavení nulových (neutrálních) poloh serva křidýlka a klapky ve vysílači. Nastavení platí pro vysílač Graupner MC-24. Neutrál pro servo křidýlka je -70% (servo 2) a +70% (servo 5). Neutrál pro klapku je -110% (servo 6) a +110% (servo7). Při takto nastavených neutrálech nasadím umělohmotné páky tak, aby byly pokud možno svisle vzhůru. Serva jsou během toho ladění samozřejmě připojena k přijímači.

p1000758s

Neutrály serv 2 a 5 jsou na 70%. Servo 5 jsem zde již trochu korigoval na 68%. U klapek (servo 6 a 7) jsou neutrály na 110%

Nyní nasadím celou páku s vidličkami a otáčíme s nimi na závitnici tak dlouho, dokud není klapka i křidýlko v neutrální poloze. Nějaké jemné vůle samozřejmě můžeme později doladit ve vysílači. Nejkritičtější je výchylka klapek (serva 6 a 7). Klapka by se nám měla vychylovat optimálně na 90st. Já jsem s Airtronicsy a délkou páky 10mm dosáhnul asi 85st. což si myslím bude stačit. Při plné výchylce (brzdy otevřeny na max.) by páka klapkového serva měla být přibližně vodorovná. Při případném nárazu do klapek jde síla pouze do výstupního ložiska a nikoliv do převodů. Zde se právě uplatní “opření” serva o nosník křídla.

p1000752s

Klapkové servo by mělo mít páku při max. výchylce téměř vodorovně

Servo by nemělo ani při největší výchylce bzučet. Pokud slyšíte nějakou “tramvaj”, tak máte někde něco špatně. Zkontrolujte si, zda táhlo může volně procházet otvorem v balzové stojině nebo se vidlička někde nepáčí. U křidýlka postupuji obdobně. Pouze omezte polohu, kdy je křidýlko maximálně vychýlené nahoru. Křidýlko zajíždí do labyrintu a  záhy začíná drhnout. Netrapte servo dlouho v této krajní poloze (znám jedince, kteří už na stole takto odvařili několik serv). Tato situace je především kritická při plných brzdách (klapky max. dolů a křidýlka nahoru). Není důvod proč na velký butterfly (malý butterfly-letadlo nemá klapky a vysouvá nahoru pouze křidýlka-fungují tedy jako rušiče vztlaku) vysouvat křidýlka nějak významně nahoru. Letadlo zbytečně vyplavává nahoru při brzdění. Výchylku křidýlek používám max cca 5mm nahoru (měřeno na konci křidýlka). To je ale již spíše o nastavení letadla než o montáži serva do křídla.

p1000756s

Volz WingMaxx HP v křidýlku. Ani konec páky nepřesahuje obrys spodního potahu. Pokud se podíváte pozorně, tak zjistíte, že jedna polovina vidličky je zbroušená tak, aby se v krajní poloze nepáčila o výstupní hřídel serva. V tomto případě to zbroušení nebylo nutné. Vidličku jsem použil ze svého Ascota, tam to zbroušení bylo potřeba.

Serva jsou vlepena, páky a délky táhel správně nastaveny. K servům je připojen přijímač a vše na stole funguje jak má. U druhé poloviny křídla postupuji obdobně. Pouze upozorňuji, že je nutné, aby polohy serv především vzdálenost osy serva a páky v ovládaných plochách byly naprosto stejné. Pokud každé servo zalepíte jinak budete mít problém. Klapka nebo křidýlko budou chodit každé jinak zvláště v krajních polohách.

Kabeláž v křídlech

Dříve jsem měl obavy používat kabely menších průřezů, ale v praxi se mi potvrdilo, že i tyto průřezy jsou vyhovující. V každém případě by trojlinka měla být kroucená a měli bychom použít kvalitní (dostatečně tvrdé) přijímačové baterky (diskuze třeba zde). Kabeláž si tedy nařežu na odpovídající délky. Jak v otvoru pro servo, tak ve výstupu u kořene křídla by kabel měl přesahovat přibližně 1,5-2cm na každé straně, abychom se při výměně serva dostali ke konektorům.Všechny spoje jsou přetažené smršťovací bužírkou.

P1000800s

Na obrázku je křidýlkový Volz. K tomu je třeba přivést kabel s jinou koncovkou než u Airtronicsu, který má standardní JR/Graupner konektor. Kabely protáhnu pomocí ocelové struny. Kabely mají již napájené odpovídající koncovky a zelený Multiplex konektor (samice) pro spojení s trupem je rovněž zapájený. Na kabeláži po protažení celého svazku křídlem již nic nepájím ani neupravuji.

P1000805s

Multiplex konektor v křídle a jeho zapojení. Plus a minus jsou zdvojené a vlastně společné pro obě serva.

P1000804s

Domeček konektoru JR/Graupner jsem přilepil tenkou oboustrannou páskou k balzovému špalíku, aby v křídle příliš necestoval. Rovněž kabely ke klapkovému servu jsem zkrátil a překrimpoval. Průchozí kabel pro křidýlko je zajištěný kouskem pěnovky.

P1000809s

Spojení u serva Volz je pojištěno přetočením a zajištěním páskou. Mimochodem tuto skleněnou pásku od 3M (Glass Cloth Electrical Tape Nr.27) mám moc rád. Kromě toho, že má kvalitní lepidlo (do 130°C), tak je neuvěřitelně měkká tzn. přizpůsobivá a současně pevná (nelze v ruce přetrhnout). Upatlané elektrikářské pásky za 10Kč/ks ze supermarketu se vám v rozehřátém křídle určitě v létě rozlepí.

P1000807s

Po napojení serv mohu pomocí provizorního Multiplex protikusu zkontrolovat správný chod všech serv. Rovněž nastavím přibližný rozsah výchylek. Multiplex konektor v křídle zatím nezalepuji. To bude až jeden z posledních kroků při sestavování modelu.

Krytky na serva nemám zatím optimálně vyřešené. Budu o tom přemýšlet, ale obávám se, že nakonec tam skončí stejně verze s velkou boulí pro páky. Bez zalepených konektorů Multiplex a krytek na serva váží kompletní levé křídlo 660g a pravé 657g.

Příště začneme setavovat trup…

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.