Jetimodel SPS20 z rychlíku

Kolem elektronického vypínače SPS20 od Jeťáků jsem u páně Vaňouchovic chodil delší dobu. Myšlenka mi připadala velice zajímavá; sepnutí palubního napětí pomocí malého magnetu na elegantní pásce/šňůrce. Nicméně provedení, s ohledem na typ modelů co lítám, mi nepřipadlo zrovna nejvhodnější; všechno je gigantické.

Nakonec jsem neodolal a řekl si, že za vyzkoušení to stojí. Právě pracuji na Optimě a tak by možná mohla ve svých útrobách vozit tento další nový elektronický „bazmek“.

SPS20 má ještě většího bráchu DPS40 (po kterém zdědil ten obrovský tišťák), ale při pohledu do technické specifikace výrobku jsem usoudil, že spínaných 10A trvale mi bohatě stačí (20A impulsně).

Doma jsem se ihned pustil do pitvy. Vykuchal a rozkuchal co se dalo (čágo záruko…) a z 30g otesánka byl najednou 14g štíhlý panáček. Deska plošných spojů, jak jsem psal, je vlastně z poloviny osazenou deskou pro DSP40 (40A impulsně). Určitě by šla rovněž ořezat. Tak daleko jsem zatím nešel.

S úpravou vypínače se pojí „veselá historka z natáčení“. Všechno jsem rozšrouboval (ano desky jsou stažené třemi šrouby), přebytečné dráty odpájel, kabely k senzoru přepájel, začal šmejdit s magnetem… a nic! Hrklo ve mně! Že bych to odprásknul?!

Nikoliv. Stejně jako většina lidí nečtu manuály a „objevil jsem Ameriku“. Ono nestačí magnet pouze přiložit k senzoru, ale on musí mít i správnou orientaci, musí být správně natočený. Hurá funguje to a v manuálu je to popsané (smích).

Toto povídání před víkendem není žádným testem, ale spíše rychlým souhrnem mých myšlééének. A abych to tedy dokončil, tak zde jsou body, které mne při hrátkách s SPS20 napadly:

Plusy

  • Pokud budu věřit materiálům výrobce, tak spolehlivost elektronického vypínače by měla být vyšší než u mechanického. Mě tedy mechanický nikdy nezklamal, resp. o tom nevím. Určitě na to měla vliv i skutečnost, že moje modely se netřesou a nic v nich nevibruje.
  • Připadne mi to elegantní; nerozděláváte kabinku, přijdete, mávnete a je zapnuto. Zvláště zajímavé mi to připadne u mých testovacích konfigurací F3B modelu (pitotka atd.), kde každé zapnutí/vypnutí modelu je problematické.
  • Snímač na magnet můžete umístit téměř kdekoliv a nemusí být přístupný (třeba z boku serv v trupu nebo vedle baterií ve špici), protože magnet stačí pouze přiložit. Teď mne napadá; přiložit magnet k servům s ocelovými kolečky. Aby nevyskákaly ven?!
  • Myslím, že výrazně svítící dioda, signalizující zapnuté palubní napětí má něco do sebe. Několikrát se mi stalo, že jsem model nechal omylem zapnutý. Při té příležitosti si uvědomují, že na LOLO5 máme s Tomášem LED SMD diody dvě (dokonce signalizují nízké napětí), ale výškoměr je většinou utopený/zahrabaný někde hluboko v trupu a nic není vidět. Zde mi Jeťáci vnukli myšlenku. S tím by se mohlo něco udělat…

Mínusy

  • Cena vskutku „lidová“ (750Kč) v porovnání s obyčejným kvalitním stříbřeným vypínačem (60Kč?) z GM elektroniku.
  • Rozměry jsou opravdu spíše do velkých modelů, ale po liposukci už to tak hrozné není.
  • Škoda, že Jeťáci na tuto slabší variantu elektronického spínače nepoužili menší desku plošných spojů. Celé zařízení by mohlo být zajímavější pro mnohem větší okruh zájemců.
  • O spínací magnet se musíte starat. V kapse pozor na mobil, pozor na mechanické hodinky a vůbec všechno kovové. Cucat rovněž nedoporučuji, amalgámové plomby a rovnátka by mohly nabrat nečekané trajektorie. Magnet je opravdu silný.
  • V F3B např. úloze vzdálenost Vám dost často někdo jde někam do dáli pro letadlo. Zkušený člověk má tendenci model vypnout. Bez magnetu ovšem asi těžko. To stejné může platit i na svahu; F3F.
  • Pokud si magnet někde zašantročíte, tak nejspíš neodletíte.
  • Té vystupující velké zelené LED diody (signalizuje zapnutí) je škoda. Mohla tam být malá SMD, která by nevystupovala přes profil u desky senzoru (to je ta s tím laminátovým rámečkem).
  • Proudová spotřeba ve vypnutém stavu je 160uA. Pokud dobře počítám, tak když to necháte měsíc (30 dní) připojené ve vypnutém stavu k baterkám, tak Vám ubude cca 120mAh. Přes zimu bych to tedy připojené nenechával.
  • Další elektronika, která může selhat. Tento bod je asi v rozporu v výrobcem deklarovanou vyšší spolehlivostí. To by chtělo nějakou hlubší filosofickou rozpravu u lahvinky Švédské nebo Ruské minerálky.

Není těch mínusů nějak moc?

Nevadí, do Optimy to vrazím a uvidím, jak se to osvědčí v reálu. Budu ovšem muset použít regulátor bez BECu, tzn. optiku. To mi trochu zužuje možnost volby, ale o tom až zase v článku o Optimě.

Nahoře deska senzoru (přikládáte magnet) s LED diodou a dole vlastní spínač. Je vidět neosazený prostor pro další pár spínačů, které jsou použité u DSP40.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

16 comments to Jetimodel SPS20 z rychlíku

  • Dzordzik

    Tohle má podle mě smysl tak leda v maketě, kde by vyvedený vypínač rušil, nebo u košťat, kde musí být kvůli prostoru vypínač tam, kde nejde vyvést ven, jinak je to jak říkáš další bazmek, který se může pokazit za poměrně vysokou cenu. Je ale pravda, že je cca poloviční oproti jiným zahraničním výrobkům. Takže proč ne, ale jen pokud to je nutně potřeba.

  • Ahoj Romane.
    Docela bz mně zajímalo jak se to bude chovat u mašinek kde teče z 20V -200A. Magnetické pole jako hrom 🙂 Přeci jen je spínač ovládán halovým senzorem 🙁 Vyzkoušel to vůbec někdo ?

  • Romane, pro „naše“ aplikace existuje mnohem menší a mnohem levnější řešení, které nejspíš udělá úplně stejnou službu.

  • Já to nezkoušel. Já mám domácí jistič pouze 25A (úsměv). Bude to na tobě.

  • Hmmm, to máš asi pravdu. To vypadá mnohem použitelněji. Pozdě…

    P.S. Koukám, že je na skladě -11kusů. Schválně mu napíšu. Jestli to není jenom nějaké „waporhardware“.

  • Určitě to existuje, protože něco podobného dělá i GreenTronic, na titulní stránce mají i video. Ale už je to dražší … 23Eur. Ten chlapík je vyprodanej, nedávno se to objevilo na RCGroups.

  • Díky Martine za odkaz. Koukám, že v GreenTronic pro změnu zase nemají ani foťák, aby svůj výrobek prezentovali.

  • Romane, tady je video.

  • F.K.

    Ona jo to velice šikovná věcička a vcelku se hojně požívá. U F3X modelů, které mají převlečnou špičku je to geniální věc. Letadlo ráno zalepíš a celý den se oněho nemusíš starat, super do deštivého počasí a na závody, kdy se létá v dešti a nebo se jen letadla skladují v extrémním vlhku a v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Nelezeš kabinou dovnitř a nikudy Ti nezatýká do trupu. Už několik let to venku kluci používají, zvláště u FS3 a letadel se stejnou koncepcí. Pokud bych neměl kabinkový trup, používal bych to.

  • janch

    Mohu se zeptat, co je tam za FETy ?

    Díky

  • Přelakováno, pro mne ani pod lupou nečitelné, bohužel.

  • janch

    Dík za snahu.

  • ToMaS

    Koukal jsem a je tam dvojice SI4425. http://aromu.lmsic.com/DOC/si4425.pdf

  • Jarda

    Ahoj Romane, posílám odkaz na další vypínač – http://www.zepsus.com – mám ho doma (Prototype 3), koupili jsme ho s klukama na Contestu v Polsku přímo od výrobce a chtěl za něj tuším 15,- EUR (vypínač + magnet). Výrobce s ním lítal ve svém FS3.
    Technické údaje dle přiloženého letáku:
    Rozsah 3V-13V, 7A trvale (20 impulsně), spotřeba ve vypnutém stavu 5uA, váha 4,4g, rozměry 25x10x5mm, délka vč. kabelů (konetkory JR) 18cm, provoz od -10°C do + 50°C

  • Jarda

    Tady je to podrobnější http://zepsus.com/?page_id=19

  • Jardo, díky z info. Již delší dobu s Tomášem o něčem podobném přemýšlíme. Jako vždy to ovšem pojmu trochu velkoryseji. Tzn. strojové osazení SMD, doplňkový malý jednosegmentový displej, měření odebrané kapacity z baterií, minimální napětí (Voltage drop), max. špičkový proud a samozřejmě ne ty sračkové kabely a JR konektory. Samozřejmě to bude drahé jak „prase“, ale to mi nevadí. Kompromisy nedělám (úsměv).