Pár fíglů

Ahoj Romane,
posílám Ti pár příspěvků z mé dílny.

Při dovažování modelů je dobré alespoň orientačně vědět, kolik zátěže je potřeba do špice dostat.

  1. Model postavím na vyvažovací stojánek tak, aby byl podepřený v místě předpokládané polohy těžiště.
  2. Na místo, kde bude předpokládaná poloha závaží, pověsím cokoliv, třeba láhev s vodou, kterou postavím na váhu. Důležité je, aby model byl v rovině.
  3. Pomocí funkce „Tare“ vynuluji váhu.
  4. Po odlehčení provázku mě váha ukáže potřebnou hmotnost závaží.

A ještě jeden.

Protože dávám přednost maximální výchylce klapek před 100% aerodynamickou čistotou, vychází mi páka serva mírně nad plochu křídla. Jsou to většinou tak pouhé 2-3 mm, které je potřeba někam schovat. Nechce se mi trávit mládí nějakými laminovacími pokusy, proto si dělám krytky z různých průhledných vík, které člověk nashromáždí. Optimální tloušťka je cca 0,5 mm.

Prodává se pod obchodním názvem Vivak. Podobný materiál se dá koupit i v metráži u Kutila na Sokolovské. Má to i tu výhodu, že pak na servo je vidět a člověk má po tvrdším přistání kontrolu, jestli je servo ještě pořád v letadle.

  1. Kulatinu z hliníku o průměru 6 mm (OBI) vytvaruji do ohybu a nahřeji horkovzdušnou pistolí, správnou teplotu je potřeba vyzkoušet. Když to bude málo, nepůjde to vytlačit, když to bude moc, materiál praskne.
  2. POMALÝM tlakem zatlačím do materiálu. Nesmí se tlačit rychle, materiál se roztrhne. Důležité je počkat, až kulatina sama vychladne natolik, že jde sama lehce oddělit. Stačí pár minut.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde vždy věří.

3 comments to Pár fíglů

  • Luxusní nápad s tou krytkou na servou. s dovolením jsem hodil link na stoupák (snad to nevadí?)

  • franta

    Na dovažování používám trochu kupeckých počtů. Váhu strčím pod konec trupu a to co ukáže váha (15g) vynásobím vzdáleností od těžiště v mm. Na př.: 15 g x 900mm = 13500 Toto číslo vydělím vzdáleností k místu uložení závaží (420 mm). 13500:420= 32,1g Tak tam tuto hmotnost olova nacpu. Má to ještě i tu výhodu, že mohu dovážit výškovku (pokud chceme něco zkoušet). Samozřejmě, že váha přijde pod čumáček.

  • Re Aleš Krátký
    3.5.2014 at 12:12

    Ahoj Aleši,
    samozřejmě, že to nevadí. Odkaz s uvedením zdroje je přeci normigo.