Horem, dolem, doprava, doleva…

Tento závod byl pro mne tak trochu klíčový. Od listopadu vlastně nemám jediné letuschopné letadlo (mám na mysli F3B) a tak jsem si řekl, že musím na tento předposlední termín Zimní ligy reinkarnovat svoje Trenky (Tanga).

Nebylo by na tom snad nic zajímavého až na fakt, že do Trenek jsem chtěl poprvé vyzkoušet pro náhon klapek a křidýlek systém RDS (Rotary Drive System). Nebudu Vás napínat, neuspěl jsem.

Od kluků z Bretymodel (www.bretamodel.cz) mám speciální verzi Tanga křídel pro montáž RDS (i s náhody RDS) a od Jirky Baudise (www.baudismodel.com) jsem měl k dispozici 11mm serva Futaba S3150 s krásnými rámečky a kuličkovými ložisky. Problémy jsem konzultoval i s Jirkou Tůmou (www.jitom.com)

Prvně jsem si nastudoval dostupnou dokumentaci na netu a začal do křídel soukat serva i s RDS náhony. Horem, dolem, doprava, doleva…tisíckrát tam, tisíckrát ven. Po týdnu pokusů a omylů jsem neustále narážel na jeden pro mne zásadní problém. Výchylka na klapkách (brzdy) byla kolem 60° a to mi připadalo jako neakceptovatelné. Na křidýlkách mi v poloze, kdy by možná výchylky stačily, serva zase přesahovaly přes obrys spodního potahu křídla.

Byl zde čtvrtek v křídle nezalepené ani jedno servo a v neděli závody. Chtěl jsem aspoň v sobotu zkusit letadlo jednou hodit, abych v Poříčí neučinkoval v nějaké komedii.

V pátek ráno jsem podstoupil hořké rozhodnutí; RDS vzdávám. Do křídel to “namelu” tak jako vždycky tzn. s klasickými táhlovými náhony. Ke slovu tedy přišly z několika letadel již vykostěné Volzy a výchylka na brzdách 100° (přečtěte si něco od J.Lněničky o tom na kolika stupních výchylky klapek letadlo začíná brzdit)

V sobotu kolem 15:00 hotovo a v 16:00 mezi přeháňkami a v neskutečné “kose” sraz s Honzou “Carbonem” Uhlíkem na Klecanech (Honzo díky). Trenky chodily super.

RDS jsem tentokrát tedy vzdal, ale jsem si vědom toho, že to byla pouze moje neschopnost. S tímto systémem lítá hodně lidí a nejsou to žádný “ořezávátka” a funguje jim to. Budu se muset ještě něco přiučit. Útěchou mi může být, že výrobci, kteří letadla s tímto systémem na přání dodávají, ladili všechny detaily několik sezón.

No a teď už zpět k dnešnímu závodu RCVN. Výhled počasí byl docela odstrašující. Zima, déšť a nízká oblačnost. Naštěstí se rosničkáři zase až tolik pro oblast Poříčí netrefili. Přijeli jsme a přestalo pršet. Kolem 15:00, kdy jsme dolítávali poslední kolo z osmi, pršet zase začalo. Vyšlo to naprosto dokonale.

Já si pochvaloval Trenkouna. Když jsem viděl ty podmínky, slabý vítr (start nic moc), zima “jak na motorce”, tak jsem se viděl bez šancí na ty 80qdm (plocha křídla mých F3B trenek 62gdm) pluhy typu Aspire. Nevěřil jsem tomu, ale až na jeden let (a ten jsem škrtnul) jsem nalítal pokaždé ze 150m špagátu maxo (10minut).

Prostě jsem byl nadšený, že jsem se zase od listopadu svezl s pořádným érem i když bez RDS (smích). Výsledky asi pošle Karel Kotouč na začátku týdne.

AUdálosti na světové scéně nemůže rušit obyčejné lidi. Lidé se obávají, a cítí úzkost nejistotu a dokonce i strach. A jediní lidé, kteří vědí, kde koupit Genericky Cialis vždy věří.

12 komentářů Horem, dolem, doprava, doleva…

  • Dle mne RDS nepřináší vůbec nic 🙂 V 3D sw to ani nejde s nulovými vůlemi v šachtě rozhýbat, pokud má něco fungovat, tak tam prostě musí být perfektní čep, lépe ložisko. Navíc v F3B si myslím, že klasika nemusí koukat ven, když to schovám u elektry. Rád si poslechnu v čem je RDS lepší, zatím mi to nikdo nevysvětlil
    O té výchlce jsem se tady bavil s Vláďou, ale to by asi šlo řešit např. hyperiony 095 FMD nastavené na 120st. výchylku.
    Petr

  • JuraM

    No Romane, aspoň máš zas o čem přemýšlet, ale větší výchylka serva to asi neřeší. Jirka

  • Dobré RDS asi opravdu není sranda udělat. To potvrzují i “nadšené ohlasy” od většiny výrobců F3X u nás, které se ke mně donesly. Když to hodně zjednoduším, tak můžeme postupovat systematicky:

    Výhody
    +malé namáhání serva na páce
    +z výše uvedeného důvodu menší vůle
    +žádné rušivé výstupky na profilu křídla

    Nevýhody
    -výrobně hodně náročné
    -asi nutná i úprava forem (servo je natočené šikmo)
    -velice problematická rychlá oprava na “poli”
    -vyšší váha celého kompletu (rámeček, ložiska, čep, osa atd.)
    -malá výchylka hlavně klapkového serva

    To je tak co mě napadlo “z rychlíku”. Zasvěceně o RDS ovšem nemohu mluvit, protože ho nemám a po zkušenostech ani po něm netoužím. Zkušenosti by asi sdělili spíše Jirka Baudis a Jirka Tůma. Ti ale Lomcovák ze zásady nečtou (smích)

    P.S. Jinak k té výhodě “malé namáhání serva na páce” mám teplý bonz z F3B Salzburgu (tento víkend). Malá hvězda na přistání a servo v RDS je v pohodě nic se mu nestalo. “Pouze” se utrhla klapka a křidélko z abrajzu (závěs). tzn. křídlo na vyhození. Jooo, kdyby tam měl ty “sračkový” 2mm závitnice, tak je narovná a letí dál. Něco povolit musí…

  • Zkoušel jsem jen Evolutiona, třeba je to od té doby někde jinde… Ale vůle mi tam přišly větší než u klasiky, resp. určitě né menší 🙂

    Těžko říci kde je pravda, vše má svoje, to je jasné 🙂

  • Jirka

    Romane,
    uplynuly 2 roky a asi už máš nějaké aktuálnější požadavky ohledně RDS. Mám pár dotazů. Chci F3X pro nezávodní lítání na kopci, nicméně je jisté, že s tím budu lítat i DS. Předpokládám osazení RDS od výrobce.

    1) Jde to už prakticky udělat tak, aby výchylka klapek dolů byla 100, a aby ještě zbylo i něco málo na výchylku nahoru ?
    2) Jak je to s vůlemi, nezvětšují se s časem více, než klasické náhony ?
    3) V případě, že očešu převody, jde servo nějak normálně vyměnit ?
    4) Má to vůbec pro nezávodní lítání smysl, nejsou pro DS vhodnější klasický náhony ?(tady Ti trochu podsouvám odpověď, nicméně mě zajímá Tvůj názor)

  • Ahoj Jirko,
    mně RDS nesmí do baráku.

    ad1/90°natož 100°nelze, ale nejsem si jistý, zda je to tak důležité. Zde to trochu rozvedu. U klasického náhonu jsem přešel na systém páka na servu 7mm, páka na klapce (maňásek) 13mm(?) tzn 1:2. Maňásek opravdu leze ven. Brzdy jdou sotva na 70°(?)a musím s tím žít. Víš co je pro mne naprostá priorita? Malá vůle na řídících plochách a fakt, že pokud si spočítám a nastavím 13mm na odtokovce (start F3B), tak to tam mám. Pozor, na tom, že F3X mašina dobře brzdí až někde kolem 90° klapek, na tom se nic nemění. Já to pouze oželel za jistotu polohy odtokové hrany křídla a musel se naučit lítat s blbě brzdícím letadlem.

    ad2/Ano zvětšují a je to horší a horší…

    ad3/Výměnu bych za velký problém neviděl v případě, že máš inteligentní systém uchycení v křídle a připojení hokejky. Samozřejmě na obyčejnou klasiku to nemá.

    ad4/Nemá to smysl, zapomeň na RDS.

    Za ty roky jsem pár letadel viděl a pokud někomu jakž takž RDS fungovalo, tak to byly jedině Fosy od Jury Baudise. Dnes se často dělá i kombinace klapky/klasika a křidýlka/RDS. Já zůstanu u klasiky.

  • Jirka

    Romane děkuji,
    myslel jsem si, že to tak nějak bude.

  • Red

    Ahoj.

    Jsem v dané problematice naprostý laik, ale nevidím důvod, proč by RDS mělo být omezeno 90°.
    Pokud má servo dostatečný rozsah, je namontováno např. v úhlu 45° k ose otáčení kormidla a hřídel je naopak ohnutá o více než 45° (klidně do pravého úhlu), zbývá (podle mě) jediný problém:
    ohyb hřídele se nenachází v ose otáčení kormidla!
    To je sice vážná komplikace, ale dá se (podle mě) řešit “teleskopičností” hřídele. Nejlépe v oblasti uchycení hřídele k servu.
    Doufám, že můj popis není příliš složitý.

    Petr Červenka

  • Red

    Mimochodem jsem právě objevil video, kde sice nepoužívají 90° výchylku na klapkách, ale řeší mnou popisovanou “teleskopičnost” pohybem serva v lyžinách:
    http://www.youtube.com/watch?v=1tT9o-ZvLiA
    Až teď jsem si všiml, že i rámečky použité Romanem jsou možná určeny k podobnému typu montáže.
    Petr

  • Ahoj Petře,
    “teleskopičností” čehokoliv (páka nebo celé servo) vneseš do systému další prvek nespolehlivosti a vůle.

    RDS systém tak jak jej znám já, má jeden další problém, který snad ani ve čtyři roky starém textu nezmiňuji-vůle kolem “nuly”. Ty potřebuješ, aby klapka/křidýlko měly v nulové výchylce nulovou vůli.

    Toho u systému RDS dosáhneš jedině tak, že “hokejka” je co nejméně ohnutá tzn. má dlouhou plochu, která v “kapse” dostatečně stabilizuje řízené plochy (klapka/křidýlko). Tento požadavek jde proti snaze mít velkou výchylku a proto hokejku hodně ohnutou. Musíš jít cestou kompromisu a na 90°nebo dokonce víc můžeš zapomenout.

    Teleskopické servo v nějakých po 14 dnech vyčvachtaných kolejnicích? Ne, opravdu nechci. Zůstanu u klasiky a maximálně přemýšlím o LDS.

    Jak píšu, od napsání tohoto článku uplynuly čtyři roky a osahával jsem různé RDS systémy od všemožných výrobců. Vůle tam měli většinou větší než já na obyčejných klasických pákách. Já RDS neberu.

  • Red

    Chápu, že pro tvé účely i nejlépe odladěné RDS může být kvůli velkým vůlím nevhodné.
    Ale překvapuje mě, že málo který výrobce RDS se zabývá faktem, že ohyb hokejky je mimo závěs kormidla. Myslím, že pohyb hokejky v její ose (“teleskopičnost” :-)) a sekundární úchyt hokejky v křídle blízko kormidla jsou nutnost.
    A samozřejmě přesnost a tuhost kapsy.

  • Myslím si, že výrobci se tím zabývají případně zabývali. Řešení je tak složité (teleskopičnost a podobné úlety) a výsledek nejistý, že to nikdo nepoužívá. Mám pocit, že je patrný odklon od RDS obecně.